ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

לצערנו התרחשה שגיאה בקבלה או הצגה של נתונים

שאל את הרב כל השאלות

לצום בכיפור אבל לגעת בחשמל

הרב יצחק גרינבלטה תשרי תשפ"א
111
שאלה
שלום, אני מחשיב את עצמי בנאדם חילוני שמאוד מאמין באלוהים, מאמין בלאמר תודה כל בוקר בלי תפילין, מאמין שלדבר איתו בלהסתכל לשמיים מבלי לקרוא מסידור כי לטעמי זה מיותר. אני מאוד לא מתחבר לעניין התפילות דרך ספרים שיכולים לקחת זמן (רבע שעה, חצי שעה, שעתיים אפילו 6 שעות... זה לא משנה) מרגיש שאין לי מיצוי בזה, מרגיש מסופק מלדבר לאלוהים חצי דקה דקה, להסתכל לשמיים ולבקש/להגיד כל מה שעל ליבי. בגלל זה אני מאוד לא אוהב בתי כנסת, מאוד משעמם לי שם, אני לא מרגיש סיפוק מישיבה כזאת ממושכת. במיוחד שיש תפילות שפשוט חוזרות על אותם דברים כמו בכיפור. כמובן שגם אני לא שומר שבת בכללי, כי אני מאוד משתעמם. אני לא בנאדם משפחתי וטכנולוגיה מאוד מעניינת אותי ואני מרגיש סיפוק בזה. מה שמוביל אותי לדבר הבא, שעדיין שלא משנה מה, עד כמה שאני מרגיש מסופק מאורח החיים שלי מול אלוהים, תמיד יתהדהד לי במחשבה הפחד שאלוהים בסופו של דבר לא יכפר אותי אם אני רק אצום בכיפור (שאגב, אין לי בעיה בכלללל לצום פעם בשנה, בגלל שזה בריא) ולא ״אשמור שבת״. וגם אם אני אחליט לא לשמור, אני לא יודע מה יהיה מותר... לראות סדרות/לא לראות, לשחק משחקי מחשב/לא לשחק... בקיצור לעשות דברים שגורמים לך הנאה. אני תמיד בפחד תמידי מול אלוהים וזה היום שאני חושש ממנו כללל שנה מחדש ואני מפחד ממנו. עכשיו גם אני בזוגיות מתקדמת עם בחורה שומרת שבת ומסורת ועניין הלגעת בחשמל בכיפור כשיהיה לנו בעזרת השם ילדים, אז זה יחשב כחינוך שהבת זוג לא תרצה.... קיצר לא משנה מה אני אעשה מבחינת הלגעת בחשמל, אני אחיה בפחד. מצד שני, אם אני לא אגע בכלל, זה יעשה לי ממש לא טוב. אני לא מאמין בלשמור שבת, לא מבין איך אנשים לא משתגעים וגם במיוחד כשאני לא בנאדם משפחתי אז זה מאוד מאוד קשה לי... אני פשוט לא יודע מה לעשות שמתי שאני אחליט לעשות אותו, אני אהיה שלם עם עצמי ואגיד ״אני שלם עם זה״, כמו שאני שלם עם זה שאני מדבר עם אלוהים בבוקר ומשתדל להגיד לו כל יום תודה מבלי להניח תפילין כשבעלה של אשתי מניח מולי כל בוקר תפילין... אשמח לעזרה כי אני אבוד. תודה
תשובה
בס"ד שלום לך. קראתי את דבריך ומאוד הבנתי אותך. אכן יש נקודה מאוד משמעותית שחשוב לי להתייחס אליה, נקודה שחורזת את דבריך. פעמים רבות יש את המקום של האדם, מה שמתאים לו, מה שנח לו, מה שהוא מעדיף והכי נעים לו במקום הזה. במקום הטיפולי קוראים לזה אזור הנוחות. זה המקום שהכי נח לאדם להיות בו. אבל יש במקום הזה שתי בעיות שאנשים נוטים לעצום את העיניים כדי לא לראות את החסרונות האלו, שכן כל זמן שאדם יראה מולו את החסרונות הוא יבין שאי אפשר לחיות במקום הזה, שזה מקום לא אמיתי ולא טוב. זה מקום שהוא רק דמיון ולא קיים באמת. אז מה הנקודות שבעייתיות במקום הזה? 1. הוא לא אמיתי - אין חיים כאלו, בכל דבר בחיים כדי שיהיה משהו רציני חייבים להשקיע, חייבים לבנות, חייבים להיות רציניים. לדוגמא, לבנות קשר עם מישהו לצורך נשואין והקמת משפחה הרבה רוצים, אבל לעשות זאת על ידי שיח של חצי דקה דקה ביום של תודה אנו מבינים שממש אי אפשר! לבנות בית אנשים רוצים, אבל בלי לעבוד יום יום, בלי להשקיע שעות פשוט לא יהיה בית. וכך בכל דבר. אבל לפעמים פתאום ביחס לבניית הקשר עם אבינו שבשמים אדם משלה את עצמו שאפשר ומספיק פניה כזו לה' יתברך. האם כך בונים קשר עם אבינו שבשמים?! 2. במקום הזה של הנוחות אין התקדמות. זה נח להיות שם, אבל אם יש איזו שהיא התקדמות זה ממש מינורי, ממש כמעט ולא משמעותי. זה בכל הדברים שבעולם, על אחת כמה וכמה בעבודת ה' ובעולם רוחני. לדוגמא, למרות שהרבה אנשים לא אוהבים מבחנים, ברור היום מעבר לכל ספק שמבחנים מדרבנים אנשים להגיע ליעדים רבים וגדולים הרבה יותר ממה שהם האמינו שהם מסוגלים. בודדים האנשים שמסוגלים להגיע לדברים משמעותיים בלי הצבת יעדים ועמל להגיע אליהם. לרוב האנשים זה לא אזור הנוחות שלהם, אבל לאחר שהם מגיעים למקום זה הם מתמלאים שמחה עצומה שהם זכו לכך. לשתי הנקודות האלו שכתבתי אפשר להציג עוד דוגמאות רבות. אל חשוב מאוד להתבונן בהן שוב ושוב. ככל שמתבוננים מגלים כמה אזור הנוחות הזה ממש לא קיים. והוא פשוט מקום שאנשים בורחים אליו, שהוא נדמה כמקום טוב, אבל הוא פשוט פוגע בהם ומזיק להם. אכן, אינני בא לומר שלהתפלל בבית כנסת זה פשוט, שתפילה ארוכה זה קל ונעים, אני כן אומר שבשביל להגיע לתפילה טובה, נעימה, מרוממת ותורמת צריך להשקיע, לעבוד ולהתקדם. זה יעד חשוב מאוד, שמשנה את כל החיים. אם תרצה אשמח לעזור לך להגיע לייעד זה, אבל אתה חייב לבחור זאת בעצמך, לבחור להשקיע ולהגיע לקשר יותר עמוק ויותר שלם עם אבינו שבשמים. חשוב מאוד לזכור שקשר הוא דבר הדדי, שהוא נבנה לפי הרצון של שני הצדדים. אני לא יכול לגרום לאחר לאהב אותי אם אני עושה רק את מה שאני אוהב וחושב שטוב לו, והוא לא רואה כך את הדברים. ה' יתברך לימד אותנו איך לבנות איתו את הקשר, ולכן רק אם נשקיע להבין את הדרך לבנות איתו יתברך את הקשר, כך נוכל לבנות קשר נכון ובריא. קשר שיהיה טוב גם לנו. אנו מאמינים שה' יתברך יודע את הדרך הטובה גם בשבילנו, שכך הוא כתב לנו בתורתו הקדושה "לטוב לנו כל הימים". ולכן אם אנו לא רואים זאת, חשוב מאוד להשקיע להגיע למקום שנוכל לראות זאת באופן הנכון, להתבונן שוב ושוב ולהגיע לדברים מהמקום שלנו אל המקום הטוב יותר לנו. יקירי. ה' יתברך נתן לך מתנה - קוראים לה פחד. כן הפחד הוא מתנה שגם איתה לומדים להתיידד, ללמוד ממנה, להתקדם ממנה. יש ספר שנקרא להתיידד עם הפחד שכולו הסברים פסיכולוגייים איך ומה המשמעות של הפחד והלימוד להתיידד איתו. אבל באופן הפשוט ביותר הפחד בא ללמד אותנו, מהדבר הפשוט ביותר הנקרא זהירות ועד תמרור לחיים שמכוון אותנו למקום הטוב ביותר בשבילנו. זכית שהפחד בא להוציא אותך מאזור הנוחות שלך אל המקום שבאמת ראוי לך. לכן, חשוב עם עצמך אם אתה באמת מוכן לצעוד קדימה, ואם כן, אשמח מאוד לעזור לך בכך, ביחד נחשוב ונראה איך צועדים נכון. ממתין לתגובתך. הרב יצחק גרינבלט.
הרב יצחק גרינבלט

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il