ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים חולים, מעוברות ומניקות

קידוש ויעלה ויבוא ביום כיפור לחולה

שאלה
שלום וברכה. האם מי שהותר לו לאכול כרגיל ביום כיפור צריך לעשות קידוש? ומה לגבי לחם משנה? והאם צריך להזכיר בברכת המזון יעלה ויבוא?
תשובה
שלום רב. א. אין לעשות קידוש. ב. לא צריך לברך על לחם משנה. ג. צריך לומר יעלה ויבוא, ומי ששכח אינו חוזר. מקורות: א. המג"א (סי' תרי"ח סק"י) כתב שאין לעשות קידוש, כיון שאין חיוב כללי של קידוש ביום זה. וכן כתב המ"ב (שם סקכ"ב) בשמו, ושכן הסיקו האחרונים (שעה"צ שם), ויש חשש ברכה לבטלה בדבר. ואפילו ביום הכיפורים שחל בשבת אין צריך לקדש, ועיין בהגהות הגרע"א (שם), וכה"ח (שם ס"ק ס'). ב. חיי אדם (כלל קמ"ה ל"ב) שאין צריך לברך על לחם משנה. ג. כן כתב מרן השו"ע (תרי"ח י') בשם הראשונים, שחולה שאכל ויכול לברך, צריך להזכיר יעלה ויבוא ויזכיר יום הכיפורים. כלומר אם החולה אכל שיעור כזית לחם בכדי אכילת פרס מברך ברכת המזון ומזכיר את יום הכיפורים ביעלה ויבוא. והטעם לכך, כתב המ"ב (שם סקכ"ט) משום שהוא אוכל בהיתר נחשב עבורו כמו שאר ימים טובים, ואם חל בשבת יש להוסיף רצה והחליצנו. אולם כתב המ"ב (שם) שיש מקילים בזה שאין לומר יעלה ויבוא כיון שלא תקנו ברכה זו אלא במקום שיש מצוה באכילתו, והוא הדין שאין לומר רצה והחליצנו. בכל אופן במקרה ששכחו להוסיף יעלה ויבוא או רצה אם יום כיפור חל בשבת, אין צריך לחזור, כיון שאינו חייב לאכול פת (חיי אדם שם, מ"ב שם, כה"ח ס"ק ס"ב). ברכת גמר חתימה טובה,
עוד בנושא חולים, מעוברות ומניקות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il