שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות

מדוע זכה שלמה המלך בחוכמה יותר מהאדם הראשון

undefined

הרב חגי לרר

י"א שבט תשפ"א
שאלה
שלום כבוד הרב. המדרש מספר לנו שכאשר נברא האדם הראשון הקב"ה נתן לו חוכמה רבה יותר משל כל מלאכי השרת ואף גם הוכיח אותם בחוכמתו הגדולה של האדם. וכתוב בתנ"ך שהקב"ה זיכה את שלמה המלך להיות החכם באדם בכל הדורות לתמיד. ומכאן נובעת שאלה מדוע זיכה הקב"ה את שלמה המלך להיות חכם יותר מהאדם הראשון ואף יותר מכל האדם והאם לאורך הדורות אנשים יכולים להיות חכמים יותר מהאדם הראשון מלבד שלמה המלך שהיה כזה? ושאלה שניה בישעיה נא הנביא מבקש מאיתנו להסתכל על האבות ולקחת מהם דוגמה ולקחת את המידות והצכונות שלהם שנמצאות בתוכנו ולהוציא אותם לפועל. השאלה שלי היא האם אדם רק יכול להדמות לאבות אך לעולם לא יכול להיות באותה רמה של מידתם ולעבור אותם? ואם אכן שתי ההנחות נכונות מדוע אדם כן יכול לגבור בחוכמה על האדם הראשון אך לא במידות על האבות?
תשובה
שלום וברכה. בספר מלכים א פרק ג אנו מוצאים דו שיח בין שלמה לקב"ה בחלום. הקב"ה שואל את שלמה מה אתן לך ושלמה עונה לו: "בְּגִבְעוֹן, נִרְאָה יְהוָה אֶל-שְׁלֹמֹה--בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה; וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, שְׁאַל מָה אֶתֶּן-לָךְ. ו וַיֹּאמֶר שְׁלֹמֹה, אַתָּה עָשִׂיתָ עִם-עַבְדְּךָ דָוִד אָבִי חֶסֶד גָּדוֹל, כַּאֲשֶׁר הָלַךְ לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבִצְדָקָה וּבְיִשְׁרַת לֵבָב, עִמָּךְ; וַתִּשְׁמָר-לוֹ, אֶת-הַחֶסֶד הַגָּדוֹל הַזֶּה, וַתִּתֶּן-לוֹ בֵן יֹשֵׁב עַל-כִּסְאוֹ, כַּיּוֹם הַזֶּה. ז וְעַתָּה, יְהוָה אֱלֹהָי, אַתָּה הִמְלַכְתָּ אֶת-עַבְדְּךָ, תַּחַת דָּוִד אָבִי; וְאָנֹכִי נַעַר קָטֹן, לֹא אֵדַע צֵאת וָבֹא. ח וְעַבְדְּךָ--בְּתוֹךְ עַמְּךָ, אֲשֶׁר בָּחָרְתָּ: עַם-רָב, אֲשֶׁר לֹא-יִמָּנֶה וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב. ט וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ, לִשְׁפֹּט אֶת-עַמְּךָ, לְהָבִין, בֵּין-טוֹב לְרָע: כִּי מִי יוּכַל לִשְׁפֹּט, אֶת-עַמְּךָ הַכָּבֵד הַזֶּה. י וַיִּיטַב הַדָּבָר, בְּעֵינֵי אֲדֹנָי: כִּי שָׁאַל שְׁלֹמֹה, אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה. יא וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֵלָיו, יַעַן אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא-שָׁאַלְתָּ לְּךָ יָמִים רַבִּים וְלֹא-שָׁאַלְתָּ לְּךָ עֹשֶׁר, וְלֹא שָׁאַלְתָּ, נֶפֶשׁ אֹיְבֶיךָ; וְשָׁאַלְתָּ לְּךָ הָבִין, לִשְׁמֹעַ מִשְׁפָּט. יב הִנֵּה עָשִׂיתִי, כִּדְבָרֶיךָ; הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ, לֵב חָכָם וְנָבוֹן, אֲשֶׁר כָּמוֹךָ לֹא-הָיָה לְפָנֶיךָ, וְאַחֲרֶיךָ לֹא-יָקוּם כָּמוֹךָ. יג וְגַם אֲשֶׁר לֹא-שָׁאַלְתָּ נָתַתִּי לָךְ, גַּם-עֹשֶׁר גַּם-כָּבוֹד: אֲשֶׁר לֹא-הָיָה כָמוֹךָ אִישׁ בַּמְּלָכִים, כָּל-יָמֶיךָ. יד וְאִם תֵּלֵךְ בִּדְרָכַי, לִשְׁמֹר חֻקַּי וּמִצְוֺתַי, כַּאֲשֶׁר הָלַךְ, דָּוִיד אָבִיךָ--וְהַאֲרַכְתִּי, אֶת-יָמֶיךָ." שלמה המלך יכל לבקש כל דבר שרצה. אך הוא הסתפק רק בבקשת בחוכמה. לשפוט את העם בחכמה ובצדק. ולכן הקב"ה נתן לו חכמה מיוחדת - שלא היה אף פעם וגם לא יהיה. זו לא סתם גאונות של חוכמה כמו שאנו מכירים היום, אלא חוכמה אלוקית מיוחדת . ולכן זוהי חוכמה חד פעמית שלא היתה ולא תהיה לאיש. לגבי השאלה השניה- כמו שכתבת- אבותינו הקדושים היו בהשגות רוחניות שאנו לא מבינים ולא מגיעים אליהם. הם התוו לנו את הדרך שאנו צריכים ללכת בה. אך תמיד נסתכל עליהם מלמטה למעלה. הם גדולים מאיתנו ואנו צריכים רק לשאוף וללמוד את המעט מהם- מה שאנו יכולים. שנזכה בע"ה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il