ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

לצערנו התרחשה שגיאה בקבלה או הצגה של נתונים

שאל את הרב כל השאלות

האם אנחנו עוברים על "לא תוסיפו על הדבר"?

שאלה
שלום כבוד הרב! הנוצרים והמוסלמים (שהינם רוב המאמינים באל אחד ובתורה) טוענים שחז"ל עיוותו את דברי הקב"ה ואני מעוניין לברר לעומק האם טענה זו נכונה. ולעצם השאלה: אלוקים ציווה בתורה "לא תספו על הדבר אשר אנכי מצוה אתכם ולא תגרעו ממנו" ופשיטא שמדובר בציווי של ממש. חז"ל לעומת זאת הוסיפו מצוות משלהם שאלוקים לא ציווה - למשל הדלקת נר חנוכה. יתר על כן, בגמרא נשאלה השאלה-מדוע הברכה היא "אשר ציוונו להדליק נר חנוכה" בעוד זו אינה מצווה מהתורה שבכתב או בעל פה אלא דרבנן? (מסכת שבת כג א) התשובה (של חזל) היא שיש להקשיב לחזל בגלל הפסוקים: 1. שאל אביך ויגדך - אבל כתוב במפורש בתורה שמדובר בשיר! 2. "לא תסור: - אבל במפורש כתוב שמדובר בדברי השופט ובמשפט נזיקין! בכל מקרה לפי הפשט לא מדובר במצווה להקשיב בכל מקרה לרבנים, ואלו שהסיקו שיש להקשיב לחז"ל כאילו הם אלוקים אינם אלא חז"ל עצמם. פשיטא שה"חכמים" בתקופה בה רוב העם חטא (שופטים,מלכים) אי אפשר להקשיב להם ובוודאי שדברם לא היה דבר השם. איך אפשר ללמוד שחז"ל (אלו שמקובלים כיום עלינו) לא עברו על "לא תוסיפו"? הם הוסיפו גם מצוות משלהם (נר חנוכה), וגם לתוך מצוות קיימות -גם למצוות עשה (יום שני של ראש השנה) וגם למצוות לא תעשה (איסור לאכול עוף עם חלב)? האם יתכן שאנו חוטאים לדברי השם?
תשובה
שלום יוני, אני מפנה אותך לתשובה של הרב שמואל אריאל בעניין: http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=124194 בברכת התורה, מערכת אתר ישיבה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il