ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
תרומה זכר למחצית השקל - לישיבה הגדולה בעולם! תרמו כעת ועזרו לנו
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה משיח

מי מעכב את ביאת המשיח?

הרב אוריאל טויטוב שבט תשפ"א
38
שאלה
לפי הגמרא המשיח בא רק שכל האנשים בעולם או שזכאים בדין או חייבים בדין. ורוב העולם חייבים בדין בגלל שהדור הולך ומתדרדר, ומי שזכאי בדין הם רק צדיקים. אז השאלה היא כזאת : האם הצדיקים האלה מעכבים את ביאת המשיח ? ולמה שהצדיקים לא יהפכו לחייבים ובעצם יביאו את הגאולה?
תשובה
שלום לך, הגמרא (סנהדרין צח עמ' א) אומרת: "ואמר רבי יוחנן: אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי, או כולו חייב ... ". הביטוי: "דור שכולו חייב" אין פירושו, דור שאין בו צדיקים כלל. מצב זה לא היה, ולא יהיה, בישראל לעולם. אלא כוונת הגמרא למצב בו רוב הדור חייב. וכוונת הגמרא היא שישנן שני סוגים של גאולה: ישנה גאולה, שבאה כאשר עם ישראל הוא במצב שהוא זכאי, ואז הוא נגאל בזכות המצוות, התורה ומעשים טובים שהוא עושה. אולם תתכן גם גאולה במצב שעם ישראל אינו זכאי, אבל הגיע למצב שבו אין ברירה אלא לגאול אותו, לפני שיאבד ח"ו. וכעין מה שמסופר בספר מלכים על ירבעם (השני) מלך ישראל, שהיה מלך עובד עבודה זרה, ובכל זאת ה' הביא גאולה בימיו (מלכים ב פרק יד): "(כג) בִּשְׁנַת חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַאֲמַצְיָהוּ בֶן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן אַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה: (כד) וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' לֹא סָר מִכָּל חַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל: (כה) הוּא הֵשִׁיב אֶת גְּבוּל יִשְׂרָאֵל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד יָם הָעֲרָבָה כִּדְבַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגַּת הַחֵפֶר: (כו) כִּי רָאָה ה' אֶת עֳנִי יִשְׂרָאֵל מֹרֶה מְאֹד וְאֶפֶס עָצוּר וְאֶפֶס עָזוּב וְאֵין עֹזֵר לְיִשְׂרָאֵל: (כז) וְלֹא דִבֶּר ה' לִמְחוֹת אֶת שֵׁם יִשְׂרָאֵל מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם וַיּוֹשִׁיעֵם בְּיַד יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ". אבל יש הבדל גדול בין שתי הגאולות הללו. גאולה שבאה בזכות, היא מלאת חסד ורחמים. ואילו גאולה שבאה בשעה שישראל אינם ראויים לה, באה מתוך צער וייסורים קשים. וברור שאנו לא רוצים להביא על עצמנו יסורים, צער וקושי. להפך, אנחנו עובדים את ה' מתוך אמונה שהקב"ה מוביל אותנו בדרך טובה, אל גאולה שכולה זכות, חסד ורחמים. מה גם שאסור לעבור עבירות כדי לקרב את הגאולה. וכבר היה, לצערנו, מי שניסה לקרב את הגאולה בעזרת עבירות, הוא שבתי צבי שר"י ומאמיניו, שהמיטו אסון גדול על בית ישראל. וגרמו לשבר נורא עד כדי איבוד נפשות מעם ה'. ובכלל מה הטעם בגאולה שכולה ריחוק מה' ומעבר על המצוותיו? משל למה הדבר דומה? למי שמנסה להשכין שלום בית, על ידי גרימת מריבות עד אין קץ, שיביאו את הנישואים עד לכמעט גירושין, אז יתעשתו בני הזוג וישלימו. אני לא מאמין שיש יועץ נישואין אחד שייעץ כאלה עצות. דווקא היום שאנחנו קורבים יותר מתמיד לגאולה בזכות, ודאי שיש לדבוק בתורה ועל ידי לימודה וקיומה נביא את הגאולה השלמה. בברכה אוריאל טויטו
עוד בנושא משיח

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il