שאל את הרב

כמה נושאים

שאלה
שלום, יש לי כמה שאלות ואשמח אם תוכל בבקשה לעזור לי בנושאים שלהם: א. לפעמים אני מתעטף בטלית ומתבלבל ואחרי הברכה פשוט שם אותן עליי. האם אני צריך במקרה כזה לברך מחדש ולהתעטף בטלית כמו שצריך או שישר להתעטף כמו שצריך*? ב. למדתי שהמיקום של התפילין צריך להיות מקדימה מתחילת מקום גדילת השיער, ושלא יהיה על המצח, ומאחור עד המקום שמוח של תינוק רופס בו, ואם זה לא באותם מקומות למשל קצת על המצח או אחורה מדי לא יוצאים לידי חובה. איך אפשר לזהות בדיוק מהם אותם גבולות של אותם המקומות? קשה לי להצביע איפה נגמר המצח, ואני לא יודע איפה המקום בו המוח של תינוק רופס. יכול להיות שגם נשרו קצת משערותי שזה קצת מקשה לדעת איפה בדיוק אמור להיות המקום מקדימה. עוד עניין בנוגע לתפילין, כשאני מניח תפילין של יד, אני בודק שיש מרווח של שתי אצבעות בין המרפק לתפילין, אבל לפעמים התפילין קצת בולט מימין לשריר (כאילו המיקום באורך בסדר אבל אני חושש לרוחב). יכול להיות שזה ככה כי אני קצת רזה, ומישהו פעם אמר לי שכל עוד זה על השריר זה בסדר, אבל רציתי לוודא האם זה בסדר? (אני גם שם לב שהתפילין בנטייה ללב). אשמח אם תוכל לעזור לי להבין האם אני מניח בסדר. ג. אני חוזר בתשובה ובבית שלי יש מכסה אחד למיקרוגל, אז בינתיים עד שנקנה שניים חדשים (ואחרי שנכשיר אותו) אני לא משתמש בו. אבל עלה בי חשש שאוכל הכלים שמתחממים שם נהפכים לטרף מפני שאין מכסה בשרי ומכסה חלבי. שאלתי פעם אחת משגיח כשרות וליתר ביטחון פעם שנייה רב לגבי זה ופעם אמרו לי שהסכום ממתכת הוא בסדר ופעם אמרו לי שהוא לא וצריך לעשות הגעלה. לגבי החרס שניהם אמרו לי שאי אפשר להשתמש והכלי זכוכית אמרו לי שמספיק לשטוף אותם. אשמח אם תוכלו לבאר לי מה אני צריך לעשות בעניין הסכו"ם ממתכת. בנוסף, אם כלים מסוימים היו במיקרו, ואחרי זה הם היו במדיח יכול להיות שבמהלך הניקוי במדיח הם גרמו לשאר הכלים להיות טרף? ואם זכוכית היה במדיח עם כלי טרף צריך לשטוף אותו שוב בשביל שיהיה אפשר להשתמש? ד. קראתי בפניני הלכה בהלכות שבת ש- "כאשר הנוזלים שבקדירת החמין שעל הפלטה התנדפו, ויש חשש שהתבשיל ישרף, אסור להוסיף לקדירה מים קרים, מפני שהם יתבשלו בה. אבל אם יש מיחם של מים חמים על הפלטה, מותר לערות ממנו מים חמים אל תוך הקדירה. ואם יש למיחם ברז, אפשר להוריד את קדירת החמין מהפלטה, וליצוק לתוכה מים חמים מן הברז. ואם הקדרה בשרית והמיחם פרווה, יש לפתוח את המכסה של הקדירה למשך כעשר שניות כדי שהאדים הרבים שבה יצאו ויתפזרו, ורק אח”כ יקרבו אותה מעט אל הברז, באופן שרק מעט אדים יעלו ממנה אל הדוד. " יכול לקרות מצב שמישהו מכין לא בשבת משקה חלבי וכחלק מההכנה הוא צריך מים חמים. כשזה לא בשבת, הוא יכול לחמם מים ממתקן מים חשמליים, וכשהם יתחממו ללחוץ על הכפתור והמתקן ימזוג מים חמים לכוס. האם כשהוא עושה את זה, ועולים כחלק מהתהליך אדים מהכוס למתקן המים, זה הופך אותו לחלבי? ואם יש כלי שהוא טרף, ומזגו אליו מים חמים ואדים עלו למתקן זה הופך אותו לטרף? אני שואל כי יש לנו מתקן מים חשמלי בבית, ואני לא יודע אם מותר להשתמש בו במקרה כזה. אשמח אם תוכל לעזור לי תודה רבה על העזרה ותשומת הלב! *אני מתעטף כפי שכתוב בילקוט יוסף בקיצור שולחן ערוך "כו סדר עטיפת הטלית צריך להיות באופן זה: מיד לאחר ברכת להתעטף בציצית, יתעטף בטלית על ראשו, כשארבע כנפות הטלית יורדות כנגד פניו, שתים לצד ימין ושתים לצד שמאל, ולאחר מכן יאחז את הצד הימני שכנגד פניו, וישליך אותו לאחוריו על כתפו השמאלית, וטוב שישהה כך כדי שיעור הילוך ארבע אמות, ואחר כך יאחז את הצד השמאלי, וישליכנו גם כן לאחוריו על כתפו השמאלית, באופן שכל ארבע הכנפות יהיו מונחות מאחוריו, וישהה כך כדי שיעור הילוך ארבע אמות, ואחר כך יוריד הטלית על גופו, ויניח שתי ציציות לפניו ושתים לאחוריו, שיהיה מסובב במצוה. והנוהגים להוריד את הטלית על כל גופם, ואחר כך להתעטף בראש כנז, יש להם על מה שיסמוכו. [שארית יוסף חא עמ קלד, ילקוי על הל ציצית, עמ פה. ובמהדו תשסו עמ סא. ושם עמוד פט שאין להורות להחמיר נגד מרן השע, ודחה מי שרצה להביא ראיה מדין זה שצריך להורות להחמיר נגד מרן]."
תשובה
בס"ד שלום לך יקירי. שמחתי מאוד לקבל את שאלותיך, ובעזרת ה' אענה אחת לאחת. אך לפני שאני מתחיל לענות, ברצוני לכתוב לך משהו כללי. מתוך מכתבך ניכר שאתה זוכה ללמוד תורה מתוך ספרים שונים, פניני הלכה, ילקוט יוסף וכנראה עוד וזה ממש נפלא. ניכר שאתה כבר לא ממש בתחילת הדרך, אבל עדיין אתה זקוק לעזרה. אינני יודע אם יש לך מישהו שמלווה אותך בתהליך שלך, אבל מתוך השאלה על מיקום הנחת התפילין ניכר שחשוב שיהיה לך רב שתהיה איתו בקשר רציף, שתוכל לפגוש אותו, לשאול אותו שאלות ואולי אפילו ללמוד ממנו. אינו דומה לימוד מספרים ללימוד חי פנים אל פנים. ברוך ה' זכינו שאנו עוברים את הקורונה, ודברים שלפני כמה זמן לא כל כך היו יכולים לבוא לידי מימוש, היום הם מציאותיים. לכן, לדעתי העניה חשוב שיהיה לך רב כזה, ואם אין לך, אשתדל לעזור לך למצוא רב בקרבת מקום, אך לשם כך אני זקוק למעט פרטים עליך, ואל דאגה, הדברים לא יפורסמו כלל ויישמרו בצנעה מוחלטת. על חלק מהשאלות אוכל לענות, אבל על חלקן, חשוב להראות לרב שיראה בדיוק את הפרטים וכך התשובה תהיה יותר מדוייקת. א. לפי ההלכה אכן לאחר הברכה עושים את העיטוף, אבל אם לא עשית, להפסיד מלעשות עיטוף לא מפסידים, אבל אין בכך חיוב, ולכן בכל מקרה לא מברכים שוב, אבל עדיף לעשות את העיטוף כדי לצאת ידי חובה של כל השיטות בפוסקים. ב. מיקום התפילין צריך להיות לפי ההלכה כפי שאתה כותב, קשה מאוד לדעת בלי להראות לרב, לכן אבקש שתראה לרב שידריך אותך, לפעמים צריך פשוט להקטין את היקף הרצועה של תפילין של ראש וכך הדברים מסתדרים בדיוק במקום הנכון. ג. כפי שהרב פסק לך, כלי זכוכית יותר פשוט, כלים אחרים יותר מסובך. בכל אופן עד שקונים מכסים נכונים, להכניס כל דבר בשתי שקיות. ד. אין בכך בעיה. אינני רוצה להרחיב בפרטים ואם תרצה בכל אופן ארחיב בפעם אחרת בעזרת ה'. לסיום אברך אותך שתזכה להמשיך ולהתעלות, ללמוד ולקיים את כל דברי התורה, מתוך שמחה ואהבה גדולה לאבינו שבשמים. ושוב אשמח שתעדכן אותי אם אתה צריך רב שילווה אותך או כל דבר אחר ואשמח לעזור. בברכה הרב יצחק גרינבלט.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il