שאל את הרב

  • הלכה
  • מיסטיקה וקמיעות

אמונה ופסיקת הלכה על פי שאלה באוב

undefined

הרב שמואל אריאל

כ"ז אלול תשפ"א
שאלה
שבוע טוב הרב, א. לגבי שאילה באוב, ידוע שזה אסור מהתורה, ושהגוים עשו ואני מניח שעדיין עושים את זה. ככל הנראה שהגוים שאלו באוב מי ברא את העולם וכדו' אך מדוע הם לא מאמינים? מה זה אומר? ב. ועוד שאלה, האם אפשר לפסוק הלכה ע"פ שאלה באוב? תודה רבה הרב
תשובה
שלום וברכה! א. אתה מניח שכאשר האדם שואל באוב, הוא מקבל תמיד תשובה אמיתית. ולפיכך אם הוא ישאל למשל מי ברא את העולם, הוא יקבל את התשובה שהקב"ה ברא את העולם. אבל עניין זה אינו פשוט, מכמה צדדים: ראשית, יש מגדולי ישראל ששללו את עצם האמיתות של שאילה באוב, וסברו שאין בזה אמת כלל, אלא אלו הם מעשים של שקר. בעלי האוב היו עושים פעולות שונות ומטעים את האנשים כאילו הם באמת מעלים את המת ומביאים ממנו מסרים, בעוד שלאמיתו של דבר בעל האוב עצמו היה ממציא דברים ואומר אותם כביכול בשם המת (עיין למשל בפירוש הרד"ק לשמואל א כ"ח, כד). לפי דרך זו, גם אם אנשים שאלו את בעל האוב שאלות באמונה, הם קיבלו תשובה שמשקפת בעצם את דעתו של בעל האוב ולא את האמונה האמיתית. דעה אחרת סוברת שאכן יש לבעלי האוב כוח מסוים, אבל הוא חלקי - לפעמים הם מגיעים אל האמת, אך פעמים רבות הם טועים ואומרים דברים שאינם נכונים (עיין למשל בהקדמת הרמב"ם למשנה; פירוש הרמב"ן לדברים י"ח, ט). גם לפי דרך זו יוצא, שכאשר אנשים שאלו את בעל האוב שאלות באמונה, לא בהכרח הם קיבלו תשובות אמיתיות. בנוסף, גם אם נניח שישנם בעלי אוב בעלי כוח אמיתי, ודאי שישנם גם רמאים, אנשים שמתחזים לקוסמים ובעלי אוב מבלי שיש להם כוח אמיתי, והם רק מציגים את עצמם כבעלי כוחות כדי להרוויח כסף וכבוד וכדומה. ממילא כאשר אנשים פנו לבעלי אוב כאלה, הם קיבלו תשובות שקריות שמשקפות את מחשבותיו ואמונותיו של אותו רמאי. ב. בדברי חז"ל והפוסקים ישנה מחלוקת בשאלה האם יש אפשרות להיעזר בגילוי מן השמים כדי לפסוק הלכה. יש הסוברים שלאחר פטירתו של משה רבנו אין שום אפשרות כזו, ופסיקת ההלכה מכאן ואילך נעשית אך ורק על ידי לימוד ובירור שכליים; ויש הסוברים שבתנאים מסוימים התגלות שמיימית יכולה לסייע לחכמים בלימוד ובפסיקה. (עיין למשל בהקדמת הרמב"ם למשנה, עמ' ג, ח, במהדורת הרב קאפח; ולעומת זאת בספר הכוזרי ג', לט. הרחבה בעניין מחלוקת זו מופיעה בספרי "נטע בתוכנו", פרק י"ז.) לפי הדעה הראשונה, ודאי שאין שייך לפסוק הלכה על פי שאלה באוב. אולם גם על פי הדעה השניה, שמאפשרת להסתייע בגילוי שמיימי, הרי זה דוקא כאשר מדובר בגילוי שנעשה באופן כשר ומותר, כגון נבואה או הופעה של בת קול. אין מקום לפסוק הלכה על פי פעולה שמנוגדת להלכה, כדוגמת שאלה באוב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il