ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה חזרת הש"ץ

ויתור על חזרת הש"ץ

הרה"ג זלמן מלמד שליט"אכ"ט מרחשון תשס"ב
482
שאלה
חזרת הש"ץ תוקנה על מנת לסייע לאלה שאינם בקיאים בסדר התפילה, בזמננו שאין לחשוש לכך, האם לא ראוי לבטל את חזרת הש"ץ (לפחות באמצע השבוע, כפי שנהגו בתפילת מנחה בימי החול בכמה ישיבות ליטאיות)?
תשובה
יש סברה בטענה זו. ואכן, לדעתי, יש לנהוג באופן זה בישיבות תיכוניות, בהן התלמידים לא מקשיבים לחזרת בש"ץ ואף הוריתי כך הלכה למעשה בישיבה תיכונית אחת, הטעם לכך הוא, שהאריכות בתפילה, הנובעת מחזרת בש"ץ, לא משיגה את מטרתה, וגורמת להסח הדעת. אם המנהג הזה יתפשט במקומות נוספים יש מקום לשקול שינוי. אולם בישיבתנו אין בעיה כזו, ולכן אף על פי שבגמרא כתוב "שמי שפוסק מתורה ומתפלל נאמר עליו שהוא מניח חיי עולם ועוסק בחיי שעה", וכן נהגו גדולים וטובים, להתפלל תפילה קצרה, בכל זאת, איני רוצה לשנות מהמנהג שנהגו בישיבת "מרכז הרב". שם על אף שנהגו על פי רוב כמנהג הגר"א, בעניין זה נהגו אחרת משיטתו, וזאת גם בשונה מהמנהג בישיבות ליטאיות שנהגו לומר בתפילת מנחה רק "קדושה", בלא חזרת בש"ץ. לנו אין כתפיים מספיק רחבות לשנות מנהג זה, אם כי ייתכן לשקול שינוי בזה, ביום שיתפשט לכל המקומות נוהג זה.
עוד בנושא חזרת הש"ץ

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il