- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
ברכה על מליקה במקדש
שאלה
מה היו מברכים על מליקה במקדש?
תשובה
רמב"ם ורמב"ן חלוקים בשאלה אם למנות את רכיבי עבודות המקדש [לפחות המשמעותיים שבהם] כמצוה נפרדת. רמב"ם (ספר המצוות שורש יב) הכריע שלא למנות, בעוד שרמב"ן מונה. רמב"ן הוסיף והדגיש מפורשטת כי "כשעושה אחת מכל אלה עושה מצוה ומברך עליה", וזו גם דעת בה"ג.
ניתן היה להניח אם כן, שבהתאם, לרמב"ם לא יברכו ולרמב"ן יברכו - ולא היא. כלל לא ברור שהרמב"ם אינו מסכים עם רמב"ן ביחס לברכה. בתחילת הלכות מעשה הקרבנות (פ"א ה"א) ציין המשנה למלך שבעל הלב שמחה סבור שלדעת הרמב"ם, כשם שאין מונים את הרכיבים כמצוה כך גם אין מברכים עליהם. ואולם המשנה למלך עצמו חולק וסובר שאין מניעה מלומר שלמיצער ביחס לברכה מסכים גם הרמב"ם שמברכים. זו גם דעת המגילת אסתר, בדעת הרמב"ם. כך עולה גם מדברי רש"י (עירובין נ ע"א), שמברכים על רכיבי העבודה – תנופה וסמיכה (וראה מנחת חינוך, מצוה קמא).
שעה שמברכים, הרי שנוסח הברכה הוא כפי שכתב הרמב"ם בסוף הלכות תרומות (טו, כב): "כל האוכל תרומה מברך ברכת אותו מאכל ואח"כ מברך אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וצונו לאכול תרומה, וכך קבלנו וראינו אותם מברכין...", וכך כתב הרמב"ם גם בתחילת הלכות בכורים (א, ב). כך אם כן בכל מלאכה ובכל רכיב (משמעותי) לפי עניינם: "... אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו..." - וכאן מליקה.

הכנת קטורת שונה
הרב עזריה אריאל | י"א אדר ב' תשפ"ב
בניה של קימחית
הרב בנימין במברגר | ב אדר תשס"ז

למה התענו במעמדות שהיו בזמן בית המקדש?
הרב שמואל אריאל | ט"ז טבת תשפ"ג

בית המקדש השלישי - האם אפשר שייבנה על עמודים?
הרב עזריה אריאל | ג ניסן תשפ"ב
הרב פרופ' נריה גוטל
רב 'קהילת רדליך', ירושלים ראש מערך המחקר - מרכז תורה ומדינה, נשיא-אמריטוס מכללת 'אורות ישראל' לשעבר.
נוסח ברכה
י"ז שבט תשע"ז
תפילה למניעת עצירת גשמים.
כ"ב מרחשון תשע"ז
הלכות מול כוונה בתפילה
ד טבת תשע"ז
לימודי סייף
ט תשרי תשע"ז

צניעות בתוך הבית
הרב עזריה אריאל | י"ד תשרי תשע"ח

עליה לקבר שלא בתאריך המדויק
הרב עזריה אריאל | ב אדר תשע"ג
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
