- שבת ומועדים
- מוקצה
- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
שאלה
שלום כבוד הרב,
יש לי סוכרת מסוג 2, ואני מתקשה עם הדקירות המרובות לבדיקת ערכי הסוכר בדם. הומלץ לי לנסות להשתמש ב- Freestyle Libre שזו מחט שמכניסים ומשאירים לשבועיים כל פעם. מכיוון שאין לי סוכרת מסוג 1, זה לא כלול בסל בקופת חולים, אבל החלטתי ששווה לי לנסות בשביל איכות החיים שלי. (כל מחט כזו עולה בערך 263 ש"ח).
השאלה היא, האם מותר להשאר עם המחט בשבת או שזה מוקצה? כדי לבדוק את הסוכר צריך לסרוק את המחט עם הפלאפון או סורק. את זה אני לא אעשה בשבת, כי אני לא חייבת לבדוק בשבת. השאלה היא האם מותר להשאיר את המחט בגוף בשבת? (אם זה לא היה כל כך יקר לא הייתי שואלת בכלל, הייתי פשוט מוציאה לפני שבת וזהו. אבל בסכום כזה זה הבדל של 526 ש"ח לחודש לעומת 1052 ש"ח לחודש, שזה באמת משמעותי. מצד שני, שמירת השבת שווה הרבה יותר מכל סכום כסף ולכן שואלת כדי לא לעבור עבירה.)
תודה רבה
הנה הקישור לאתר של המשווקים בישראל, למקרה שאתם לא מכירים.
https://geffenmedical.co.il/freestyle-libre
תשובה
שלום וברכה!
מותר לחבר את המכשיר לגוף בימות החול, ולהשאיר אותו מחובר לגוף במשך השבת.
בריאות טובה!
הרחבה ומקורות:
א. בפוסקים (עי' דרכי משה ש"א, י; שו"ע ש"א, לג, ונו"כ שם) מתואר מצב שאדם מעוניין להחביא כסף בבגדו וללבוש את הבגד, בכדי למנוע גניבה של הכסף. הפסיקה היא שמותר לאדם לתפור את הכסף בבגדו ולהמשיך ללבוש את הבגד הזה בשבת, ואין בכך איסור משום מוקצה (לגבי יציאה לרחוב במצב כזה ישנו דיון נפרד, מצד מלאכת הוצאה; אולם כאשר האדם נשאר בביתו הדבר מותר בוודאי, למרות שהכסף הוא מוקצה). דהיינו שמותר לאדם להניח על עצמו חפץ מוקצה מלפני השבת, ואין הוא חייב להסיר אותו לפני שבת כאשר הדבר יגרום לו להפסד.
בעצם הדבר מקביל למצב של דבר מוקצה שמונח על דבר אחר, באופן שהבסיס אינו נאסר בטלטול – במצב כזה מותר לטלטל את הבסיס יחד עם המוקצה שעליו, ואין צורך לנער ממנו את המוקצה לפני שמטלטלים את הבסיס, אם הדבר יגרום להפסד, כגון שהמוקצה יתקלקל (עי' שו"ע ש"ט, ג; שמירת שבת כהלכתה כ', מט). בפוסקים מופיע שמותר גם לעשות זאת לכתחילה באופן יזום, כגון להניח את הפמוטות בערב שבת על מגש ועליו להניח גם חפץ חשוב של היתר, כך שהבסיס אינו נאסר בטלטול, וכך מותר יהיה לטלטל את המגש בשבת מבלי לנער ממנו את הפמוטות. כך נוהגים רבים הלכה למעשה בכל שבת.
ממילא גם בענייננו – מותר לאדם להתקין בגופו את המתקן הנ"ל בימות החול, ולקראת שבת אין הוא חייב להסיר אותו, שכן הדבר יגרום להפסד של המתקן. וכמובן במצב כזה האדם אינו נחשב כ"בסיס לדבר האסור" (עי' משנ"ב ש"י, לא), ומותר לו ללכת למרות שבהליכתו הוא גם מטלטל את המתקן.
ב. נימוק נוסף שניתן להעלות הוא שבמקרים מסוימים התירו חכמים לטלטל מוקצה כדי למנוע מן האדם צער, כגון עקיצה של חרקים (עי' שו"ע שט"ז, ט; פמ"ג במשבצ"ז שם, ח; שו"ע הרב שם, יח; שמירת שבת כהלכתה מ"א, הע' יג). וגם כאן, המתקן נועד למנוע מן האדם צער של דקירות מרובות.
ג. לכאורה היה מקום להתיר בפשיטות מצד אחר, משום שאין מטלטלים את המתקן בידים, אלא הטלטול נעשה על ידי גופו של האדם, וזהו "טלטול בגופו" שמותר (עי' שו"ע שי"א, ח; שמירת שבת כהלכתה כ"ב, לו). אולם כמה פוסקים כתבו שהיתר זה של "טלטול בגופו" משמעו דוקא טלטול באופן שונה מדרך הטלטול הרגילה, וכאשר זו היא דרך הטלטול הרגילה של החפץ, אין זה נחשב "טלטול בגופו" (עי' שמירת שבת כהלכתה כ"ב, הע' פז), ולפי זה, במקרה הנידון אין היתר מצד זה.
עד מתי אפשר להתפלל ערבית?
הרב חיים שרייבר | ה אדר תשע"ה
קריאת שמע בשכיבה
כולל הלכה בית אל | א תמוז תשע"ח

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד

מה החומרה של קשר עם גויה?
הרב נועם דביר מייזלס | ו שבט תשפ"א

בחירת שם לבת - אריאה
הרב ליעד אוריין | י"ח שבט תשפ"ה

ריבית בהשאלה לשכנים
הרב יהודה אודסר | י"ח שבט תשפ"ה

רכב שנקנה לצורך נסיעות לעבודה
הרב יהודה אודסר | י"ט שבט תשפ"ה
