- שבת ומועדים
- שימוש בפלטה
1591
שאלה
האם מותר לכסות תבשילים ומאפים על פלטה בשבת?
תשובה
שלום וברכה,
מותר לכסות בשבת תבשילים ומאפים (המבושלים כל צרכם) הנמצאים על הפלטה בשבת באופן שאינו נחשב הטמנה. כלומר, למנהג האשכנזים - יש להקפיד שלא לכסות את התבשילים מכל הצדדים אלא להשאיר את הקדירה גלויה לפחות מצד אחד [רמ"א (רנג, א), שש"כ (פ"א, עז)]. למנהג הספרדים יש להקפיד שהכיסוי יישאר מעל הקדירה ולא יגלוש כלל לצדדים (מאמר מרדכי לגר"מ אליהו, ח"ד, סי' ז, עמ' מח).
מקורות והרחבה:
אם המאכלים אינם מבושלים כל צרכם אסור לכסות אותם משום שבכך ממהרים את בישולם. כאשר המאכלים מבושלים כל צרכם מותר לכסותם על פי כללי הטמנה:
הכלל הבסיסי הוא שחכמים אסרו להטמין מערב שבת בדבר המוסיף הבל (חום). ובשבת אסרו להטמין אפילו בדבר שאינו מוסיף הבל (מסכת שבת דף לד).
למנהג האשכנזים - איסור הטמנה הוא רק כאשר מכסים את המאכלים מכל הצדדים. אם הסיר שבו האוכל מגולה למעלה או בדפנותיה הדבר מותר, כל עוד שהחלק המגולה יהיה ניכר לכל אדם ולא רק במקום אחד בשיעור מועט [רמ"א (רנג, א), שש"כ (פ"א, הערה רלג)]. אסור לכסות את הסיר מכל הצדדים אפילו מערב שבת משום שנחשב הטמנה בדבר המוסיף הבל (שש"כ, א, עה).
למנהג הספרדים - הטמנה אסורה אפילו כאשר אינו מטמין מכל הצדדים אלא מצד אחד (שו"ע, רנג, א). לפי זה, כתבו חלק מהפוסקים הספרדים שיש להחמיר ולא לכסות סיר שעל הפלטה בבגד אפילו בצורה חלקית אפילו מערב שבת משום שזה הטמנה בדבר המוסיף הבל (ראה מנוחת אהבה, ח"א, פ"ג, ה"כ). אולם ביביע אומר היקל להטמין מבעוד יום את הקדירות שעל הפלטה אפילו מכל הצדדים. עיקר הטעם להקל הוא משום שכאשר מכסים בבגד את האוכל שעל הפלטה אין זה נקרא הטמנה בדבר המוסיף הבל משום שאין החום מחמת הבגדים עצמם אלא מחמת האש ואין הקדרות נוגעות באש [ראה יביע אומר (ח"ו, סי' לג), ושוב בחזון עובדיה (ח"א, עמ' נו)]. במנוחת אהבה (הערה 67) כתב שאין למחות במקילין. וראה באור לציון (חלק ב פרק יז, אות י) שהמנהג להקל בזה אף שטוב להחמיר ע"ש.
לכל הדעות אם נותן כלי או כיסוי אחר על גבי הקדרה מותר לו אפילו בשבת לתת על גבי הכלי והכיסוי שמיכות וכיוצא בזה כיון שאינן נוגעות בקדרה ובמיחם ואינו נקרא הטמנה (שו"ע, רנז, ח). על פי זה התיר הגר"מ אליהו בשו"ת מאמר מרדכי (ח"ד סי' ז עמ' מח-מט) להניח בגד על המיחם או על הסיר משום שהכיסוי האסור הוא באופן שהבגד מכסה גם את צידי הכלי שאז הוא דרך הטמנה ולא רק מעליו שאז הוא דרך כיסוי.
ראה גם בחוט שני (ח"ב פרק כח סוף ס"ק ג) שנטה לומר שקדירה המונחת על פלטה אינו נחשב הטמנה משום שדווקא גחלים שהדרך לטמון בהם נחשבת הנחה על גביהן כהטמנה מה שאין כן באש שאין הדרך לטמון בהן אין הנחה על גביה נחשבת כהטמנה גם לדעת השו"ע. ולמעשה נשאר בצ"ע.
כל טוב!