- הלכה
- ברכות השבח והראייה
שאלה
לגבי ברכה על קשת:
א. האם חייב לראות את כולה?
ב. אם חלון מפריד ביני לקשת אפשר לברך עליה? תודה ושבוע טוב
תשובה
שלום וברכה,
א. הביאור הלכה (רכט א, ד"ה 'הרואה הקשת') כתב שלא התבאר אם צריך דוקא לראות צורת קשת מליאה שהיא כחצי גורן עגולה, או שמספיק לראות מקצת מהקשת. על פי דבריו יש שכתבו לא לברך על ראיית חלק מהקשת, אלא אם ראה חצי גורן עגולה (תשובות והנהגות ג עו).
למעשה ניתן לברך ברכה זו גם כאשר אינו רואה את כל צורת הקשת, וכפי שלא צריך לראות את כל הים כאשר מברך את ברכת שעשה את הים הגדול (כך אמר לי הגר"א נבנצל שליט"א).
ועוד שאין ברכת הקשת על עצם ראיית הקשת, אלא הברכה היא על זכירת חסדי ה' בברית שכרת עם ברואיו אחר המבול, ואם כן גם הרואה חלק מהקשת נזכר בחסדי ה' וצריך להודות לה' (ברכת ה' ח"ד פ"ד, הע' 129).
ב. יש לברך גם אם רואה את הקשת דרך חלון זכוכית (ילקוט יוסף רכט א).
הרחבה:
ראיתי בשו"ת עולת יצחק (ח"ג סי' פ) לרב רצאבי שכתב ששאלה זו תלויה בהסברים השונים מה ענינו של הקשת ומדוע הקשת היא אות ברית:
טעם אחד הוא שהקשת הוא אות של עצירת גשמים, משום שרואים את הקשת בסוף הגשם (רלב"ג). ויש אומרים שהקשת היא מראה כבוד ה', וסימן ישועה ורחמים (חזקוני). ויש אומרים שהקשת ההפוכה הוא סימן לכך של מצב שלום כדרך לוחמים שהופכים את הקשת בעת שלום (רמב"ן). לפי שני הטעמים הראשונים יש לברך גם על חצי קשת. אולם לטעמו של הרמב"ן אין לברך אלא אם רואה את כל הקשת. ולמעשה חשש העולת יצחק לדעת הרמב"ן וכתב שלא לברך אלא בהרהור כשאינו רואה את צורת הקשת.
ואין דבריו מוכרחים, שסוף סוף גם לטעמו של הרמב"ן כאשר אדם רואה חלק מהקשת הוא נזכר בברית שהרי הוא יודע שצורת הקשת כחצי עיגול. ועוד שלא פלוג רבנן, ולא תמיד ההלכה נקבעת על פי טעמי העניין (כלל זה שמעתי כמה פעמים מהגר"א וייס).
בחזון עובדיה (עמ' תעג) הביא את דברי הילקוט יוסף שכתב לברך גם על חלק מהקשת. וסיים החזון עובדיה שהמברך יש לו על מה שיסמוך. ובילקוט יוסף (או"ח יד, רכט ו, עמ' פה) חזר וכתב שמברכים על חלק מהקשת והזכיר שהחזון עובדיה ציטט את הילקוט יוסף, ומשמע שהילקוט יוסף לא חזר בו שיש לברך גם לאחר שראה את החזון עובדיה שניסח שהמברך יש לו על מה לסמוך.
לענ"ד מסתימת הפוסקים ניתן ללמוד שלדעתם יש לברך גם כאשר אינו רואה אלא חלק מהקשת משום שמצוי מאד שלא רואים את כל צורת הקשת ולא כתבו הפוסקים שלא מברכים במצב כזה.
אך יש לומר שאם רואים קצת מאד מהקשת אין לברך, וכעין זה משמע בספר הברית המובא בחזון עובדיה. ובספר וזאת הברכה (עמ' 156) כתב בשם מורה הוראה שאם נראה כחצי גורן יכול לברך אף שחסר איזה קטע שאין להסתפק רק אם ראה קטע בלבד.
כל טוב!