- הלכה
- פירות וירקות
שאלה
שלום לכבוד הרב
רציתי לשאול בעניין כנימות הלימון (ופירות הדר), באופן כללי אני נוהג כדעות המחמירות, בין היתר אתר כושרות, שם הם כותבים לגבי קילוף לימון "גם כאשר לא עושים בקליפה כל שימוש - עלולות הכנימות להידבק לידיים בעת הקילוף, ומהן לעבור אל הפרי או אל המאכל והכלים שבהם עוסקים באותה העת. משום כך יש להקפיד על ניקיון הידיים לאחר הקילוף, ובמידת הצורך לשטוף גם את הפרי תחת זרם מים" ובהמשך לגבי סחיטת לימון כתבו "בנוסף יש להתבונן על קליפת הפרי - אם היא נקייה אפשר להשתמש בה, אך אם מופיעות עליה נקודות קטנות, כדי שבמיץ לא יתערבו כנימות יש לשפשפה היטב לפני הסחיטה, או לחילופין לסנן את המיץ לאחר מכן"
אני מניח שגם בלי להסביר לרב, כנימות שעלולות להידבק לדברים אחרים, שפשוף הקליפה או התבוננות בה, הופכות למסובכות עבורי...
אכן ידוע לי על צירופים להקל כמו שהובאו בפניני הלכה כשרות ב פרק כג ז, וכן כנימות אין ברור איסורם, אך העדפתי היא אם אפשר, לצאת ידי כולם עם איזון בריא, לכן אשאל את הרב אם יש דרך עבורי לצאת ידי כולם? מהי הדרך הנכונה?
ואם אכן אני נצרך להקל לעצמי, מה אעשה כאשר מדובר בבני משפחה אחרים שמחמירים, ואם לא אומר להם כלום, הם יסמכו עלי "למהדרין"?
תודה רבה!
תשובה
בס"ד
שלום וברכה
ברור שכנימות אסורות ואין כל מקום להתיר, בייחוד כיום שיודעים את המציאות העובדתית, אין להקל בכנימות שהן מתות אבל אסורות באכילה. זה לא גדר של מהדרין אלא מעיקר הדין. כל הנימוקים להקל אינם רלוונטיים. על כן אם תקנה לימונים טובים בחברות שווק גדולות בד"כ אין כנימות, ואם בכו"א יש כנימות יש לשטוף היטב את הלמון ולשפשף בסקוצ' את הקליפה עד שלא ישאר דבר על הקליפה. ואז אפשר לסחוט. בכך יהיה מהדרין אבל תסתכל שאין נקודות על הקליפה.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ