שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ביטחון ופיקוח נפש
קטגוריה משנית
  • שבת ומועדים
  • מכשירי חשמל
undefined
שאלה
שלום וברכה אשתי אחות וחוזרת ממשמרות בשבת בהסעה עם נהג ערבי. מאז מאורעות שמחת תורה האחרון (תשפ"ד) היא מפחדת ולא מעוניינת ליסוע בהסעות עם הנהג הערבי ולכן משתדלת שהמשמרת בשבת תהיה משמרת ערב כך שהיא תיסע בריכבה בשבת ותחזור במוצ"ש. לפי מה שלמדנו והבנו הנסיעה חזרה עם נהג גוי מותרת מכיוון שזהו איסור דרבנן, ומותר ליוצאים להציל לחזור בשבת אם עוברים על איסור דרבנן ולא דאורייתא. רצינו לשאול, האם נסיעה ברכב חשמלי בשבת היא איסורי דרבנן או דאורייתא? אם מדובר באיסור דרבנן, האם יהיה לאחות מותר לחזור ממשמרת בעצמה ברכב חשמלי בשבת, או שעדיין יהיה עדיף לחזור בהסעה עם נהג גוי?
תשובה
שלום וברכה! אכן אפשר להתיר לאחות או רופא לחזור ממשמרת בשבת בנהיגה ברכב חשמלי. אולם יש לשים לב לשתי נקודות: א. המדובר הוא דוקא ברכב שיש בו מנוע חשמלי בלבד, ולא ברכב היברידי, שיש בו גם מנוע רגיל. ב. בהדלקת האורות הראשיים של הרכב עלול להיות איסור דאורייתא, ולפיכך אם נצרך להדליק את האורות, יש להדליק בשינוי. הרחבה ומקורות: בין הפוסקים ישנה מחלוקת בגדר האיסור של פעולות חשמליות בשבת: לדעת החזון איש (שבת סימן נ', ס"ק ט) בכל פעולה חשמלית יש איסור מדאורייתא משום בונה; אולם לדעת פוסקים רבים אין בכך איסור דאורייתא, אלא האיסור הוא מדרבנן משום מוליד או מטעמים אחרים (עיין למשל מנחת שלמה ח"א, סימנים ט', י"א, ועיין מכתב הרב נבנצאל שליט"א בספר "קדושת השבת" של הרב משה הררי, עמ' דש; יביע אומר ח"ט, או"ח סימן ק"ח, קפה-קפו; שמירת שבת כהלכתה מ', כג). יש להבהיר, שבמכשירים חשמליים רבים האיסור הוא מן התורה לכל הדעות, משום שהם עושים מלאכה, כגון הדפסה, בישול, טחינה, תפירה וכדומה. מלאכות אלה ודאי אסורות מן התורה, בין כאשר עושים אותן באופן ידני ובין כאשר עושים אותן באמצעות מכשיר חשמלי. בדומה לכך, כאשר מדובר בהדלקה של נורת להט או גוף חימום, הרי זה נחשב כ"גחלת של מתכת" שיש בה איסור תורה לדעת פוסקים רבים (עיין רמב"ם הל' שבת ט', ו; משנ"ב שי"ח, א, ושעה"צ א), ולפיכך גם מכשירים כאלה אסור להפעילם מדאורייתא. הדיון הוא אך ורק לגבי מכשירים שאין בפעולתם מלאכה כלשהי מלבד עצם הפעולה החשמלית, כגון מאוורר או טלפון למשל – במכשירים מסוג זה נחלקו הפוסקים כנ"ל, האם עצם ההפעלה החשמלית אסורה מן התורה או לא. כך גם לגבי מכונית חשמלית, שאין בפעולתה מלאכה מסוימת מלבד עצם הפעולה החשמלית, ולפיכך גם היא כלולה במחלוקת זו. בדרך כלל אין למחלוקת זו נפקא מינה מעשית, שכן בסופו של דבר כל הפוסקים מסכימים שאסור להפעיל מכשירים חשמליים בשבת. אולם כפי שכתבת, כאשר אדם יצא לפעילות של הצלת נפשות התירו לו חכמים לחזור לביתו באיסורי דרבנן (עיין שו"ע שכ"ט, ט; מנחת שלמה ח"א, סימן ח'). על פי היתר זה מקובל בבתי חולים רבים שאנשי הצוות הרפואי חוזרים לבתיהם בהסעה שנהוגה על ידי גוי, אף שאמירה לגוי אסורה מדרבנן. ממילא, אם אכן נוקטים כדעת רוב הפוסקים, שהפעלת רכב חשמלי אסורה מדרבנן, יהיה מותר לחזור גם בנהיגה עצמית ברכב כזה. וכך שמעתי מדודי הרב יעקב אריאל שליט"א – אף שבאופן כללי הוא שולל בתוקף הקלה בנסיעה ברכב חשמלי בשבת (עיין למשל המעיין טבת תשע"ח, נ"ח ב, עמ' 99), כאשר מדובר בהקשר של רפואה, הוא סובר שמותר לאנשי רפואה לחזור לביתם בשבת בנהיגה ברכב חשמלי. כאשר קיימות שתי האפשרויות, לחזור על ידי נהג גוי או בנהיגה עצמית ברכב חשמלי – איזו מהן עדיפה? הדבר תלוי בשאלה האם ועד כמה חוששים לשיטתו של החזון איש. אם סוברים שיש מקום משמעותי לחשוש לדעה זו, הרי יש להעדיף את החזרה על ידי גוי, שהיא ודאי איסור דרבנן, על פני נסיעה ברכב חשמלי, שיש בו חשש לאיסור דאורייתא. אולם כמה פוסקים כתבו שאין לחשוש כלל לדעה שחשמל הוא דאורייתא (עיין למשל לשונו של הגר"ע יוסף ביביע אומר הנ"ל). לדעת הרב יעקב אריאל אדרבה, עדיף לחזור בנהיגה עצמית ברכב חשמלי מאשר לחזור ברכב רגיל עם נהג גוי, משום שבנסיעה ברכב רגיל מתרחשות אלפי מלאכות (כל לחיצה על הדוושה משמעה הבערה נוספת), בעוד שבנסיעה ברכב חשמלי מתרחשת רק פעולה אחת או פעולות מעטות (לאחר הפעלת המכונית, שינוי המהירות משמעו הגברת והחלשת זרם, שבזה אין איסור "מוליד" - עיין מנחת שלמה ח"א סימן ט'; שמירת שבת כהלכתה ל"ח, הע' ל"ג). במצב שאתה מתאר, שאשתך חוששת לנסוע עם נהג גוי, כמובן הדבר מהווה שיקול משמעותי, ומותר לה לחזור ברכב חשמלי למרות שקיימת האפשרות לנסוע בהסעה. לגבי אורות הרכב – לפי מה שביררתי, ברבים מן הרכבים החשמליים הפנסים הקדמיים הם נורות להט, כך שהדלקתם אסורה מדאורייתא. לפיכך, אם יש צורך להדליק את אורות הרכב, יש לעשות זאת בשינוי (כגון בשתי כפות הידיים, או באצבעות שאינן האצבעות הרגילות), כך שהאיסור יהיה מדרבנן (לגבי עניין זה של מלאכה בשינוי, ראה גם מאמרי בתחומין ל"א). (הפנסים האחוריים, וכן פנסי האיתות, הם נורות לד שאין בהן חוט להט, ולפיכך במצב כזה שהתירו בו איסורי דרבנן מותר להדליק אותם כרגיל.)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il