שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר שמות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
מדוע בני ישראל לא חיפשו את משה היטיב כשאחר להם? הרי יהושוע לא עלה למרום עם משה והיה במרגלות ההר. אם כן, אם היו מחפשים היטיב מן הסתם היו יכולים לאתר את יהושוע שהמתין והיה יהושוע יכול לענות להם ולהסביר שמשה מתעכב? מדוע אהרן נענש בכך שבניו נפטרו ויש התולים בכך שהכין את העגל הרי היה אנוס? ועוד מדוע הואשם עם ישראל בחטא העגל? הרי בסופו של דבר משה אחר וזה היה הגורם לחטא ואין מטריחים את הציבור? ואם כן יש ענין לכאורה בכך שהקב"ה עכב את משה ונגרם לכך צער לעם ישראל? ועוד משה אחר שש שעות (בושש) והרי אהרן דחה את בנית העגל ביום (למחרת) ואם כן היה זמן של יותר משש שעות עד שנבנה העגל, ואם כן מן הסתם משה היה אמור להופיע לפני בניתו של העגל? ועוד מדוע לאחר שנדרש מעם ישראל להרוג אחד את השני בנוסף לכך ולשתית המים עם העגל הטחון פרצה מגיפה. מדוע כפל של הרג ועונשים ומדוע לא הספיק אחד מהם למשל שהמים ששתו כמו בסוטה יגרמו למות האשמים ושאר אלה שלא נענשו ימשיכו לחיות?
תשובה
בס"ד גם אם הם היו שואלים את יהושע הם לא היו רואים את משה מכיון שמשה עדין לא ירד ומבחינתם הוא איננו. עם ישראל היה צריך להבין שהם התבלבלו בחישוב ולא שמשה מתעכב. האור החיים (במדבר ט/ב) כותב על אהרון בהקשר של חטא העגל: "עוד נראה לומר כי אומרו לך כי זה יהיה לו לאות עולם כי לא עשה הוא העגל בכוונה חס ושלום ולא טעה אחריו אלא שבא על ידו בלא כוונה ובלא מחשבה רעה". הערב רב הוא משך את העם לחטא הוא עשה את העגל והשתחווה לו כפי שכתב אור החיים (שמות לב/ח) "ערב רב עשו עגל מסכה לעצמן ולא מיחו ישראל, עוד השתחוו וזבחו ערב רב ולא מיחו ישראל וזהו הדרגה גדולה יותר מהראשונה, ועוד אמרו בפירוש אלה אלהיך ישראל ושתקו ישראל וזו קשה מכולם". העיכוב של שמה היה יום שלם מכיון שבני ישראל התחילו לספור את ה-40 יום יום אחד מוקדם יותר. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il