- הלכה
- הנחת התפילין
300
שאלה
אם הנחתי תפילין ואני לא זוכר אם ברכתי עליהם מה עליי לעשות ? האם עלי להניחם שוב?
תשובה
שלום וברכה,
אתה לא צריך לעשות כלום. ברכות אינן מעכבות את המצוות. כלומר שאם עשית את המצווה ולא ברכת את ברכת המצווה לפני המצווה, בכל זאת יצאת ידי חובה (ברכות טו., משנה ברורה תרצב ס"ק ו).
הרחבה:
עיין שם בביאור הגר"א שציין מקור לכך בתוספתא מגילה (פ"ב). ועיין בתוספות הרא"ש (ברכות טז.) שהבין בגמרא שהברכות אינן מעכבות את המצוות משום שהברכות דרבנן. משמע מדברי התוספות רא"ש שבברכות שהן מדאורייתא, למשל ברכות התורה - הברכות מעכבות.
ועיין בהערות הגרי"ש אלישיב (ברכות טו.) שגם לדעת התוספות רא"ש ברכות התורה אינן מעכבות משום שהן ברכות השבח ולא ברכות המצווה. וראה עוד פני יהושע (שם), דבר אברהם (ח"א סי' טז ס"ק א), מנחת אשר דברים (סי' עא אות' ב-ג).
אמנם יש מקום לומר שאף שקיים את המצווה בלי הברכה, ראוי להדר ולהניח תפילין שוב באותו יום כדי לקיים את המצווה בשלימותה עם ברכה באותו יום.
הידור זה (להניח שוב עם ברכה) נכון בעיקר עם נניח שתי הנחות:
א. יש מצווה מהתורה להניח תפילין לפחות מעט בכל יום.
ב. ברכת המצוות היא חלק ושלימות של המצווה עצמה ולא מצווה אחרת.
לגבי הנחה א' ראה ביאור הלכה (סי' לז, ד"ה 'מצותן') בשם הפמ"ג שיש מצוה להניח תפילין בכל יום. ולפי הישועות יעקב החיוב הוא להניח כל היום. ולפי המנחת אשר (שמות סי' לג) מצות תפילין אינה מוגדרת כלל בזמן מסוים ומצותה שישתדל האדם ככל שבידו שיהיו התפילין עליו וכעין מצות תלמוד תורה ע"ש. לפי הפמ"ג יש מקום להחמיר אם גם הנחה ב נכונה.
לגבי הנחה ב' ראה מנחת אשר דברים (סי' עא אות' ב-ג) שחוקר אם ברכת המצוות היא חלק משלמות המצווה (כמשמעות הריטב"א והרא"ש), או שהיא מצווה בפני עצמה כעין ברכת הנהנין.
למעשה בענייננו שהשואל מסופק אם הוא בירך, (ומסתמא כן בירך), ודאי שאין צורך להדר ולהניח שוב.
אגב מי ששכח לברך והתפילין עדיין עליו - יכול לברך כשנזכר באמצע הכריכות. ואם שכח גם אז, יכול לברך כל זמן שהם עליו (מ"ב כה כו, כף החיים כה מט).
ובמקרה זה יש לו למשמש בהם קודם שמברך (ילקוט יוסף כה נב, ובהלכות תפילין לרב יוסף צבי רימון עמ' 143 הביא כן בשם הריטב"א ותהלה לדוד).
כל טוב!

מה מברכים על פפאיה, צנובר, סברס, ליצ'י, קשיו, אננס ועוד
הרב יצחק בן יוסף | י שבט תשע"ט
מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ

שובבי"ם - לצום בט"ו בשבט?
הרב יצחק בן יוסף | י"ג טבת תשע"ח
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
כשרות בתעשיית הביצים - צער בעלי חיים
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ב שבט תשפ"ה

שחרית אחרי חצות או תשלומים
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב שבט תשפ"ה
לאפרושי מאיסורא מול בזיון דברי תורה
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ד שבט תשפ"ה
