- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
שאלה
כדי להראות לתלמידים האחרים שלא לתמוה על שיעורי רבנן צריך לפגוע בתלמיד ולהוציא אותו מבית המדרש?
למה לא לשאול את התלמיד מה היה מטרתו? ודאי שלא היה מטרתו לפגוע בשיעורי חז"ל אלא היה לו שאלה טובה.
אני פשוט לא מצליח להבין שזאת סיבה לפגוע בתלמיד.
תשובה
שלום וברכה!
באופן כללי, קשה לדעת בוודאות מה בדיוק אירע באותו מעשה. כמו מעשים רבים אחרים שמופיעים בדברי חז"ל, גם המעשה הזה מסופר בקיצור ובתמצית, וייתכן מאד שהיו שם נקודות נוספות שאינן ידועות לנו והן משמעותיות כדי להבין את הסיטואציה לאשורה.
אבל יש לשים לב לשתי נקודות:
ראשית, לא מדובר כאן בתלמיד צעיר. כאשר קוראים לאדם "רבי", ("רבי ירמיה"), משמעות הדבר היא שהוא סמוך, דהיינו שהוא כבר הוכר כתלמיד חכם ופוסק והתמנה כחבר בבית הדין (עיין סנהדרין י"ג ב; רש"י עבודה זרה ח' ב, ד"ה "דיני קנסות"). אם נשווה זאת למציאות בימינו – אם תלמיד בישיבה ישאל שאלה מוזרה נשתדל להתייחס אליו בסלחנות, אבל מר"מ בישיבה יש כמובן דרישות גבוהות יותר. יתרה מזו, אם ר"מ שואל בבית המדרש שאלות מוזרות, שיוצרות גיחוך אצל התלמידים, הדבר עלול לגרום לפגיעה בכבוד התורה ולגרום לזילות של לימוד התורה בעיני התלמידים.
בנוסף, כמה מפרשים מעירים (עיין בפירוש "כח שור" על הגמרא שם; תפארת ישראל, בועז, אבות ה', א) שבמקומות אחרים מתוארים מקרים דומים שבהם ר' ירמיה שואל שאלות על השיעורים שהגדירו חז"ל לעניינים הלכתיים שונים (עיין ראש השנה י"ג א; סוטה ט"ז ב). דהיינו שזו תופעה חוזרת ולא מקרה בודד. יתרה מזו, בפירוש "כח שור" מצביע על כך שבמקומות האחרים הזהירו את ר' זירא שלא ישאל שאלות מסוג זה, "לא תפיק נפשך לבר מהילכתא". מסתבר אם כן, שלאחר כמה פעמים שבהם ר' ירמיה שאל שאלות כאלה והוזהר, כאשר הוא שאל בכל זאת פעם נוספת שאלה מסוג זה החליטו להוציא אותו מבית המדרש.