- הלכה
- פסוקים ושם ה'
שאלה
שלום
1. הבנתי שצריך אם נכנסים לשירותים עם שרשרת עם פסוק לחסות מתחת לחולצה
אז האם גם שרשרת של ״אין עוד מלבדו״
צריך לכסות כשנכנסים?
בהנחה וכן ובא לי להיכנס עם השרשרת למקלחת שיש בה שירותים
האם זה בסדר? כי הרי אין לי איך לכסות אותה שם.
2. האיסור הזה וההלכה הזאת שצריך לכסות שרשראות מהסוג הזה כשנכנסים לשירותים, גם גויים מחויבים לה?
תשובה
שלום
לגבי שרשרת שיש עליה ציטוט מהפסוקים:
לכתחילה לא כדאי לכתוב פסוק כדי להימנע מכניסה לשירותים. אם השרשרת מכוסה בכיס או נמצאת מתחת הבגדים – מותר להיכנס. [על שם ה' ממש יש מחלוקת אם צריך כיסוי אחד או שניים (משנה ברורה סימן מג ס"ק כה), והשיטה העיקרית בהלכה היא שדי בכיסוי אחד (ראו בהרחבה ב'גנזי הקודש' מילואים סימן ב), וקל וחומר במקרה זה, שלא מדובר על שם ממש. אך מי שרוצה להדר ולשים שני כיסויים תבוא עליה ברכה (יעויין שו"ת אז נדברו חלק ח' סימן מט אות א, ושו"ת ציץ אליעזר חלק ט"ז סימן ל).
בשרשרת שלך אמנם אין שם ה' מפורש או פסוק שלם, אולם אף כאשר יש ציטוט של חלק מפסוק יש להקפיד ולכסות. ונוהגים להחמיר גם בצירופי שלש מילים רצופות מפסוק.
כיוון שקשה מאוד לזכור כל פעם לכסות את השרשרת, יש להימנע מענידת שרשרת כזאת, מחשש שתיכנס איתה לשירותים ללא כיסוי (יעויין שלחן ערוך יורה דעה סימן רפג סעיף ד, טורי זהב ושפתי כהן שם).
הרב דהב ליאור כתב בתשובה באתר: אם כתוב שם ה' בפסוק, אסור להיכנס, ואם לא כתוב, מותר אך לא מהודר להיכנס עם פסוקים שלמים. כשכתוב חלק מפסוק לא צריך להחמיר.
יום טוב