שאל את הרב

  • הלכה
  • קדיש
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
תודה על התשובה המפורטת, אולם עדיין נותרתי בקשיא: הדיון של הפוסקים הוא מדוע לא לומר "תתקבל" פעם שנייה באותה ערבית של תשעה באב - אך ממתי בכלל מצינו שיש שני קדישי תתקבל באותה תפילה, שאנו נצרכים לדיון הנ"ל?
תשובה
כפי שכתבתי בתשובה הקודמת, באמת בגלל הערתך יש שאמרו שאין לומר 'תתקבל' גם אחרי שמונה עשרה. בכל מקרה למנהגנו, כנראה שהיה צריך לומר את קדיש ה'תתקבל' אחרי "ואתה קדוש", כמו שאומרים במוצאי שבת, אלא שבגלל העניין שלא לומר 'תתקבל' אחרי מגילת איכה הקדימו אותו לאחרי תפילת שמונה עשרה. אולם קצת קשה מפורים, שגם שם אומרים את הקדיש תתקבל אחרי תפילת העמידה ולא אחרי המגילה? אולם שם מתרץ החתם סופר (אורח חיים תרצג, ב, הוא מתייחס גם למגילת איכה), שראוי להקדים את הקדיש תתקבל כמה שאפשר לתפילת עמידה ואחרי המגילה יש הפסקה גדולה. אז, כנראה שבגלל שתי הסיבות האלו נהגו לומר קדיש עם תתקבל, כי אחרי איכה לא יאמרו ובגלל ההפסקה. בכל מקרה, בזכות שאלתך זכינו להבין את העניין המוקשה הזה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il