שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכירות, קנייה ומכירה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום אם גיליתי ששלחו לי יותר מוצרים ממה שביקשתי בחנות באינטרנט איך עלי לפעול?
תשובה
שלום רב. אם מדובר בבעל עסק יהודי, יש חובה לטרוח ולהשיגו כדי להחזיר לו את המוצרים הנוספים ששלח בטעות, אך אם הספק גוי, יש להשיב לו רק משום קידוש ה' ולכן אין חיוב לרדוף אחריהם אך אם הם פונים אליך יש להחזיר להם כדי למנוע חילול ה', אך ניתן לדרוש פיצוי על הטרחה. הרחבה: מובא בגמ' (ב"ק קיג:) בשם שמואל שאף שגזל הגוי אסור, מכל מקום טעות הגוי מותרת, כלומר אם הגוי היה חייב כסף לישראל וטעה בחשבון ושילם יותר ממה שהוא חייב, מותר לישראל לקחת ממנו ובלבד שהגוי לא ידע ולא יהיה מזה חילול ה'. ומסופר שם ששמואל בעצמו נהג כך למעשה פעם אחת. ונחלקו בכוונת הדברים. לדעת רש"י שמואל הטעה את הגוי. ואילו לדעת הרמב"ם (גזילה ואבידה י"א ד') שמואל לא הטעה אותו, אלא הגוי טעה מעצמו. להלכה הביא רבנו הרמ"א (חו"מ סי' שמ"ח סע' ב') את שתי האפשרויות: "טעות עובד כוכבים, כגון להטעותו בחשבון או להפקיע הלואתו, מותר, ובלבד שלא יודע לו, דליכא חילול השם. ויש אומרים דאסור להטעותו, אלא אם טעה מעצמו, שרי". יחד עם זאת, מבואר בירושלמי (בבא מציעא פרק ב הלכה ה) שיש קידוש ה' בהחזרת הטעות, כפי שמסופר על שמעון בן שטח שתלמידיו קנו לו חמור ונמצאה עם החמור מרגלית ושמעון בן שטח החזיר את המרגלית למוכר ונעשה בכך קידוש ה'. וכן נאמר בחז"ל ביחס להשבת אבידה, ונפסק בשו"ע (חו"מ סי' רס"ו סע' א'): "אבידת גוי מותרת כו' ואם החזירה לקדש את ה' כדי שיפארו ישראל וידאו שהם בעלי אמונה הרי זה משובח". יסוד החילוק בין ישראל לגוי הוא, שמצוות השבת אבידה נובעת מגמילות חסד שעושים עם אחים. כמו כן צריך לדעת שאין לגבות ממנו שכר טרחה, כך מפורש בדברי השו"ע (חו"מ סי' רס"ה סע' א'): "הרואה אבידה חייב להחזיר בחנם" אא"כ הוא מפסיד מכך עבודה או שיש לו הוצאות לטיפול האבידה. ובגוי ניתן לבקש פיצוי כספי על הטירחה. וחשוב לציין בנידון זה את הדברים הנוקבים עד תהום שנכתבו בספר באר הגולה (שם שם סק"ה) וז"ל: "ועיין לעיל ריש סימן רסו שאם החזיר האבידה לעכו"ם לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה הרי זה משובח וכו' ע"כ. וכן הדין בהחזרת הטעות שטעה העכו"ם מעצמו, ואני כותב זאת לדורות שראיתי רבים גדלו והעשירו מן טעות שהטעו העכו"ם ולא הצליחו וירדו נכסיהם לטמיון ולא הניחו אחריהם ברכה וכמ"ש בספר חסידים סימן תתרע"ד רבים אשר קדשו ה' והחזירו טעיו' העכו"ם בדבר חשוב גדלו והעשירו והצליחו והניחו יתרם לעולליהם". אם כן לפי האמור עולה שחובת השבת אבידה אינה שייכת בגוי וכמו כן טעות הגוי מותרת, לכן מעיקר הדין אם הספק גוי אין צריך להודיע לו על הטעות, אך אם רוצה לקדש את שם ה' בעולם, ודאי שראוי להודיע למוכר על טעותו תוך הדגשה שאנו מעם ישראל. אולם נראה שזהו דווקא במקום שאכן יש בכך קידוש ה' , אולם במקום שצריך לטרוח הרבה כדי להחזיר או שבעל העסק אינו משתף כל כך פעולה, אין צורך להתאמץ ולהחזיר את המוצר..ויש לדון בכל מקרה לגופו בברכה נאמנה,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il