שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שנים מקרא ואחד תרגום
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
ראיתי עכשיו סרטון על פינוי מאחז ליד קדומים. מצד אחד משמח לראות שיש נוער שמחובר בנימי נפשו אל הארץ הזו, מצד שני מאוד מקומם לראות איך מתפתח כאן דור של צעירים שחושבים שהם יכולים לקבוע את ה"סדר יום" למדינה שלמה, צריך להבין שהסיפור הזה צריך להגמר. יש הרבה מאוד אנשים ואני בתוכם שסבורים שדמוקרטיה זו לא סתם סיסמא, אלא הדרך הסבירה היחידה לקיים מדינה נורמטיבית. לא יתכן שאידיאולוגיות מכל סוג, או אמונות דתיות יהיו מעל החוק ומעל השלטון שמיצג את דעת הרוב. (ואני קורא מקור ראשון וגם לפי הסקרים שהם הביאו, למשל בעניין ההנתקות, רוב העם תמך בהתנתקות). אז נכון שהתנהגות המשטרה היא לא ראויה אבל צריך לראות את התמונה כולה, יש כאן אוסף גדול של אנשים שמרשה לעצמו יותר ויותר לבצע פעולות שלא מקובלות על רוב העם, ולעם יש רשויות לשמירת החוק ולשמירת האנטרסים שלו. יש כאן היתממות בנסיון להציג את האנשים שמבצעים פעולות מהסוג הזה כאנשים תמימים. הגיע הזמן לעשות ברור עם עצמנו, ברור אמיתי על הנאמנויות הכפולות [והסותרות] שלנו. הנאמנות ליהדותנו כפי שהיא מתפרשת בצורות שונות בחוגים שונים, והנאמנות למדינתנו ה-ד-מ-ו-ק-ר-ט-ית. מהי דעת הרב בעניין?
תשובה
גם אני ראיתי את הסרטון הזה ובו ראיתי נוער אמיץ מסור לארץ ישראל ומבטא זאת בהקמת מאחז. איני רואה בזה מעשה לא דמוקרטי כיון שיש זכות למיעוט להביע את דעתו ולנסות להשפיע על הרוב. וזו דרך לגיטימית. לא היתה כאן פגיעה בשוטרים. ואם אמנם הם עשו זאת ללא רשות צא וראה את ההפגנות של מפוטרים נגד מעבידהם או נגד הממשלה כמה מעשים הם עושים שלא כחוק. אלא אדרבא זו מעלתה של דמוקרטיה שמאפשרת לצבור למחות ולהפגין נגד מדיניות הממשלה גם אפילו שלא ממש כחוק ואף יש נענשים על כך ובכל זאת זה דמוקרטי. אני מניח שמה שכתבת שאמונה דתית לא יכולה להיות מעל החוק לא התכוונת שאפשר לחייב אדם לעבור על מצוות התורה בחוק כי הדמוקרטיה מעל התורה. כי בשום פנים לא יוכל אדם המאמין בד' ובתורה לעבור על מצוות התורה גם אם זה פוגע בדמוקרטיה ובחוק.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il