- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות על ה'
שאלה
יש לי שאלה מבחינת הההיגיון לגבי האמונה באלוקים. אם נניח שיש כח עליון שברא את העולם אז עולה מכאן שאלה. מצד אחד רבים מחזיקים בטיעון שלא ייתכן שעולם כה מופלא ומורכב קיים מעצמו - אז אם נשתמש בהיגיון, הרי ש*קל וחומר* שלא ייתכן שאלוקים נוצר מעצמו - הרי אלוקים אמור להיות דבר הרבה יותר מורכב מהעולם. לעניות דעתי, הרבה יותר הגיוני להניח דווקא שאין כוח עליון שברא את העולם, כי כפי שאמרתי: אם את העולם קשה לקבל שהוא נוצר מעצמו - אז וקל וחומר שהרבה יותר קשה לקבל שאלוקים נוצר מעצמו. מהי דעת כבוד הרב?
תשובה
בשאלתך הבאת נתון שאתה מתייחס אליו באופן ודאי ועליו בנית את הקל וחומר אולם נתון זה הינו בעייתי. כתבת שקשה לקבל שאלוקים נוצר מעצמו דבר זה נכון כי אחד משלוש עשרה העיקרים שמביא הרמב"ם הוא שהקב"ה היה הווה ויהיה. הקב"ה לא נוצר מעצמו אלא תמיד היה, תמיד נמצא ותמיד יהיה. אין אנחנו יכולים להבין את כל גדלותו של הקב"ה ולכן אנחנו לא יכולים לתפוס בשכלנו את העניין הזה אולם אנו מאמינים באמונה שלמה שכך הם הדברים. וכמו המשפט הידוע "במקום שנגמר השכל שם מתחילה האמונה".
אפשר אכן להגיד שאינך מאמין בכך אולם כבר עמד על דברים אלו רבי יהודה הלוי (בכוזרי מאמר ראשון) והסביר שהשכל קשה לו להבין את מציאות בריאת העולם וכמו כן קשה לו להבין את היותו של העולם קדמון אולם כבר אמר לנו משה רבינו עליו השלום בדברי נבואתו מאת ה' שהעולם נברא ואנחנו מאמינים בה' ובמשה עבדו.
ה'רעיון' שבלומר שהיה הקב"ה הוא לומר שישנה נקודה שכל ההנחות שלנו לגבי הבריאה, כגון שדבר לא נוצר מעצמו וכו', אינן נכונות לגביו, כי הוא לא 'שייך' לעולם שלנו. ממילא השאלות 'מי יצר אותו', 'איך ייתכן שהיה מאז ומתמיד' וכו' אינן נכונות לגביו. ה'סופי' לא יכול לשאול מתוך הנחות העולם שלו על ה'אין סוף', כי ל'אין סוף' יש 'כללי עבודה' אחרים, שונים, שהסופי אינו מסוגל להכילם בדעתו. קשה לנו להשלים עם הנקודה הזו שיש משהו שהוא מעבר לשכל שלנו, אבל בין הפיתרון שאומר שמה שלפנינו, החומר הגשמי, נוצר מעצמו, לבין פיתרון שאומר שישנו עוד 'משהו' שיש לו תכונות אחרות, יהיו כפי שיהיו, הפיתרון האחרון הוא היותר הגיוני.
ר' יהונתן יעקובי