- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות של מורים
- משפחה, ציבור וחברה
- גזל ונזיקין
שאלה
שלום הרב,
תלמידה בכיתה ח׳ (מעל גיל מצוות) בבית הספר תוך כדי מעשה שובבות שברה את ברז המים.
1. האם התלמידה חייבת לשלם?
2. האם התלמידה צריכה לשלם את מלוא הנזק?
3. האם ניתן לחייב את כל התלמידות שהיו שותפות במעשה אך לא שברו בפועל, להשתתף בתשלום מדין חינוך?
תודה רבה
תשובה
שלום וברכה,
כדי לענות על שאלה זו להלכה למעשה יש לשמוע את שני הצדדים אולי יש לבת טענות שהיא לא זו שהזיקה, לכן נכתוב רק מספר עקרונות על הצד שהיא הזיקה.
יש לחלק שאלה זו לשתיים א) השאלה ההלכתית ב) השאלה החינוכית.
מעיקר הדין אחר גיל מצוות (12 לבת ו13 לבן) והבאת סימני גדלות ניתן לחייב אותו על נזקים (אין סומכים על חזקה שלאחר גיל מצוות הביא סימנים, לגבי מצוות דאוריתא וכן לגבי הוצאת ממון, אלא יש לוודא זאת).
אך שאלתי את אחד מראשי האולפנות כיצד הם נוהגים, וענה לי שהם מבהירים לבת שרכוש האולפנה אינו הפקר, אך הם מוחלים משום שההורים משלמים שכר לימוד וגם הנזקים כלולים במאזן הכלכלי. אלא א"כ קרה מקרה קיצון.
לגבי הצד החינוכי יש לשקול מה יוסיף לבת יותר. בבית כאשר ילד משתובב ושובר חפץ ההורים לא מחייבים אותו לשלם אף אם הוא גדול. לפעמים כדאי שגם המוסד הלימודי ינהג כך וכך התלמידים ירגישו יותר בית. אך כמובן שכמו שההורים מעמידים את בנם שזה לא מקובל עליהם כך יש לעשות כאן.
אם הגענו למסקנה שדרישה מהבת לשלם זו הדרך החינוכית היותר נכונה. ניתן לחייב אותה ולדעתי ניתן לחייב גם את שאר הבנות (אך כאן צריך ודאות יותר גדולה שזה הצורך החינוכי). וזה ע"פ דברי הגרז"ן שכתב שכמו שמותר לרב להכות את תלמידו (מדין תורה) ודאי שמותר להחרים את ממונו. וז"ל: אם מצד דרכי החינוך נראה למלמד שיש לזרוק החפץ שגורם שהנער לא יקשיב ללימודים נראה שמותר להפסיד שלא עדיף ממונו מגופו שמותר לרדות בתלמיד...אך אם מצד הנער יש רק לקחת ממנו...
בברכה,