ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

עניין החרמות אצל גדולי ישראל | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ח אדר ב' תשס"ג

עניין החרמות אצל גדולי ישראל


הרה"ג זלמן מלמד שליט"א

שאלה:
אני כותבת עכשיו בכאב לב כי אני לא מצליחה להבין אתכם גדולי ישראל ובמקום להבין אתכם נכון ולכבד כל מילה שלכם קשה לי ואני לא מצליחה להבין. אני מדברת על עניין החרמות. אני יודעת שאתם בגדולתכם עושים הכל מתוך אהבת-תורה ואהבת עם-ישראל, ובדיוק בגלל הסיבה הזאת אני לא מבינה.

כל רב ורב למד המון ויודע המון, לכל רב ורב יש את הכוונת הכי טובות וכשרות בעולם שלעמ"י יהיה יותר טוב ושהדרך לטוב יכולה להיות רק דרך התורה. מובן שתהיינה מחלוקות וזה אפילו טוב מאוד לענ"ד, אבל למה להחרים? בן-דוד שלי לומד בישיבה בעותניאל והוא סיפר לי שרב גדול מישראל אמר עליהם שהם גרועים ממחבלים. ליבי בוכה על כך-כי אני בקטנותי לא מבינה למה הוא אמר את זה. קשה לי לשמוע את הדברים. אני יודעת שהוא אמר את זה מתוך אהבת תורה אבל לאנשים קטנים כמוני זה נראה חו"ח מתוך חוסר אהבה...

קשה לי לכתוב אבל אני רוצה להבין כדי שאוכל להמשיך ולכבד כל רב ורב למרות אמירותיו. תודה רבה ויהי רצון שד’ יתן לכם כח להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה.

תשובה:
בטרם אתייחס לגופו של סגנון אני רוצה להעיר שאין לעשות הכללות. יש סגנונות שונים בין גדולי ישראל - יש שמתבטאים בלשון חריפה ובוטה ויש שמתבטאים בנועם כדרך תלמידי חכמים שבארץ ישראל ואין לומר על כולם שהם עושים חרמות.

לגופו של עניין. אם רב גדול סבור שהדרך הלימודית שמציע פלוני היא דרך מסוכנת שעלולה לפגוע באמונת חכמים, להביא לכפירה בתורה ובנותן התורה, אין בפניו אלא להזהיר בצורה החזקה ביותר על מנת למנוע את הסכנה, כי באמת פגיעה בתורה, באמונה, ברוח ובנשמה חמורה יותר מפגיעה פיזית.

גם אם אותו פלוני שמציע את הדרך המסוכנת חושב שהוא עושה דבר נכון וסבור שהוא עושה זאת לשם שמיים - אדרבה, זה מגביר את החשש שיתקבלו דבריו ויש צורך לנקוט בכל האמצעים על מנת לבטלם. מטעם זה אנו מוצאים לפעמים ביטויים סגנונות ביטוי חריפים וקשים מאוד של חרמות עד שקשה לאוזן לשומעם.

יש לציין שיש תלמידי חכמים שגם במקרים חמורים כאלה אינם נוקטים בסגנון של חרמות אלא בהסברה שהדרך החדשה רק תרחיק את הנוער מאהבת תורה, מאמונת חכמים ומהבנת רוחה של תורה שעוברת בעל פה מדור לדור ע"י תלמידי חכמים, וסוף דרך זו מי ישורנה. אך דעי כי גם אלו שנוקטים בסגנון עדין יותר אינם חלוקים על המבקרים החריפים בתוכן אלא בסגנון.

עלינו להתפלל שבהוראת לימוד הגמרא יעסקו רק בני ישיבות כפי שהורונו ענקי תלמידי חכמים בכל הדורות וכפי שמורים גדולי התורה היום ואל ישלחו יד בתורה אנשי מחקר חסרי מסורת ברוחה הפנימית של תורת ה'.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il