- משפחה, ציבור וחברה
- צניעות בלבוש
צביעת שערות הזקן
שאלה
שמעתי (ברדיו) את הרב דב ליאור, שמתיר הורדת שיער הפנים לצמיתות אף במקום הזקן משום שזהו נוהג כללי אף לגברים כיום. האם ניתן ללמוד מכאן שמותר גם לצבוע את שערות הזקן?
תשובה
בספר מלבושי כבוד ותפארת שקיבץ את כל הדעות והפרטים בעניייני "לא ילבש" הביא מעשה על אחד שנתלבנו חצי שערות זקנו ורוב גדולי הדור אסרו לו לצבוע אפילו שאין לו כוונת יפוי, ואף מי שהתיר מחמת הבושה, התיר שיצבע ע"י עכו"ם. וכן בשו"ת מנחת יצחק כתב שמי שצמחו לו שערות לבנות מתוך מום שיש לו במקום הזקן יוכל לצובעם מחמת הבושה אבל רק ע" עכו"ם.
עוד כתב שם שאפילו במקום שנהגו האנשים לצבוע שערותיהם, אין שום היתר לאיש לצבוע שערותיו. ובהערה שם הביא בשם ספר כרם שלמה מדוע אנו מחלקים בין העברת שיער מהגוף לבין צביעת שער אם השתנה מנהג המקום וכך כתב: "דאיש הדר הוא לו" והיינו שהיה ברור לחכמים דליבון השערות הנעשה לאיש הדר ויפוי הוא לו, עד שאפילו אם תימצא מדינה שלמה וכל האנשים שבה יצבעו את שערותיהם לשחור להיראות יותר צעיר אין זה אלא מנהג טעות ובטלה דעתה אצל כל העולם, ואפילו אם רוב העולם יעשו כן ג"כ בטלה דעתם, דלא יבוא מנהג אנשים ויעקור את היסוד שיש בידינו דלעולם ריבוי השנים והדרת פני הזקן הוא כבוד והידור לאיש ודברי המדרש בבראשית רבה (פ' ס"ה) מסייעים לזה....
הרב רואי מרגלית.
עוד בנושא זה מאת הרב.
מכנסיים ארוכות
הרב בניהו שרגא | ז שבט תשפ"ב

מהו פתח צוואר סגור כהלכה?
רבנים שונים |

נזם לנשים
הרה"ג יעקב אריאל | י מרחשון תשפ"ג
עגיל באוזן במקום שונה
הרב אליעזר מלמד | ו אלול תשס"ג
הרב רואי מרגלית
ראש כולל הלכה בישיבת בית אל.
אוכל שחייב ביעור לפסח
י"א ניסן תשס"ב
ברכת טלית בערבית
י"ז אדר א' תשס"ג
פרשת תצוה והפטרתה
י"ז אדר א' תשס"ג
קדושה ברצועות התפילין
י"ח אדר א' תשס"ג
שומרים הפקד לעירך כל היום וכל הלילה
הרב בנימין במברגר | ט"ו אלול תשס"ט

אכילת צלפים
מכון התורה והארץ | כ תמוז תשע"א

אכילת כבד, מוח ולב
הרב דוד חי הכהן | כ"ג מרחשון תשע"ג

שווי כתובה היום
כולל דיינות פסגות | ה אב תשע"א
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג
