שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • קריאת התורה בשבת
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
ראיתי בשו"ע שאין לעשות ’מי שברך’ לחולה בשבת, אא"כ יש בו סכנה. מאידך כמה מהאחרונים שם לימדו בכל מיני דרכים זכות על המנהג לעשות מי שבירך גם לחולים שאין בהם סכנה. אמנם חלק מדבריהם אינם מלמדים זכות על המנהג כפי שהוא מתבצע היום, אך אולי ניתן מ"מ ללמוד מדבריהם שאין לשנות מן המנהג. מאידך - אולי הם רק מלמדים זכות על מנהג קיים, אך בביכנ"ס חדש יחסית [כמו שלנו] בו אין מנהג קבוע אולי מוטב להימנע מכך? א. האם טוב להימנע בכלל מעשיית ’מי שברך’ בשבת לחולים שאין בהם סכנה? ב. האם יש חילוק בין ביכנ"ס שאין בו מנהג קבוע לביכנ"ס בו יש מנהג קבוע? ג. האם טוב לעשות ’מי שבירך’ כללי בלי הזכרת שמות החולים, וע"י זה לפתור את הבעיה, שכן ה’מי שבירך’ יהיה מכוון לחולים המסוכנים דווקא? ד. באופן כללי - האם כדאי בביכנ"ס בו מזכירים חולים מרובים, שכל מתפלל יזכיר במקומו את שם החולים אותם הוא מבקש להזכיר, ובכך תימנע טרחא דציבורא.
תשובה
א. אכן טוב להימנע, אלא אם כן ידוע שמדובר בחולה שיש בו סכנה. ב. כל בית כנסת צריך לנהוג כך שלא יזכירו אלא חולה שיש בו סכנה. ג. לא, כיון שרצוי שעל אותם חולים שיש בהם סכנה, יאמרו "מי שברך" עם שמו ושם אימו. ד. זהו מנהג נכון מאוד, וראיתי מקומות שנוהגים כך. חז"ל תמיד הקפידו על טירחא דציבורא.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il