- הלכה
- שאר חלקי התפילה
- שבת ומועדים
- קריאת התורה בשבת
שאלה
מדוע יש הפטרות המשויכות ליותר מפרשה אחת? האם לא נמצאו הפטרות אחרות הקשורות לפרשה באופן שלא יווצר צורך לחזור שוב על אותה הפטרה במהלך השנה?
תשובה
שלום וברכה,
אכן חכמים העדיפו לא לכפול הפטרות. אמנם לא נמנעו מלהכפיל הפטרות כאשר הכפילויות הן של הפטרות שמשוייכות מצד אחד לפרשה בתורה, ומצד שני גם למועד בשנה.
מקורות והרחבה:
הפטרת פרשת נח 'רני עקרה' (שיש בה את הפסוק "כי מי נח זאת לי" וכו') היא גם אחת מהפטרות 'שבע דנחמתא'.
הפטרת בהעלותך 'רני ושמחי' היא גם הפטרת שבת חנוכה.
שירת דוד היא גם הפטרת פרשת האזינו וגם הפטרת שביעי של פסח.
הרי שניתן לראות שהכפילויות הן של הפטרות שמשוייכות מצד אחד לפרשה בתורה, ומצד שני גם למועד בשנה. כל זה שמעתי מהרב ברוך ספיר.
אמנם מצאתי בספר שואלין ודורשין (ח"ו, סי' יג) שהתייחס לכך שמפטירים "רני עקרה" גם בפרשת נח וגם בפרשת כי תצא, וכתב שאולי לכן מוסיפים להפטרה בפרשת נח גם הפטרת "עניה סוערה". אולם דבריו לא מיישבים את שני המקרים האחרים הנ"ל, ולכן נראה שצודק הרב ברוך ספיר שכאשר קוראים את ההפטרה פעמיים, כאשר פעם אחת זה מצד המועד ומצד שני מצד הפרשה השנה אין בזה קפידא.
עוד מצאתי בספר 'שירים אארג – תורת הפרשה' (עמ' רטז) בשם הגר"א אולמן שבשביעי של פסח קוראים שירת דוד ואילו בפרשת בשלח קוראים שירת דבורה ולא קוראים בשניהם את אותה ההפטרה משום שכלל בידינו שאין הפטרה שקוראים אותה פעמיים. עיין שם בספר הנ"ל שהעיר על דבריו שלכאורה אין כלל כזה. אולם נראה שצודק הגר"א אולמן וכוונתו שכלל זה נכון חוץ ממקרים שמפטירים מצד הפרשה ופעם שנייה מצד המועד כאמור.
בהקשר זה יש לציין לדבר מעניין שכתב הג"ר שלמה קלוגער בספרו שו"ת סת"ם (ח"ב סי' י) שאם בטעות קראו הפטרה אחרת שאינה קשורה לפרשה יש לחזור ולקרוא את ההפטרה הנכונה. אולם בהפטרה כמו 'רני עקרה' שקוראים פעמיים בשנה, אם טעו בפעם השנייה וקראו הפטרה אחרת אין צורך לחזור ע"ש.
כל טוב!

הסיבה למיקום שיר של יום בראש חודש
הרב יצחק בן יוסף | י"א אדר ב' תשפ"ד

מתי להניח תפילין של רבנו תם?
הרב שמואל אריאל | ט כסלו תשע"ז

הסיבה למניה עם האצבעות בתחילת פיטום הקטורת
הרב דוד חי הכהן | כ"ד תמוז תשפ"ד
