שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

פירוש לפסוק בתורה

undefined

הרב אוריאל טויטו

י"ב אב תשס"ח
שאלה
רציתי לשאול על פירוש שהגיתי לפסוק בספר בראשית. בספר בראשית פרק א’ פסוק כו’ נאמר הפסוק הבא: "ויאמר ה’ נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" וכו’. ע"פ אחד הפירושים ששמעתי לפסוק נאמר שכתוב נעשה אדם הוא רמז להתייעצות הקב"ה עם המלאכים בנוגע לבריאת האדם. הרחבתי את הנושא ונזכרתי, שבחזון יחזקאל נאמר שפני המלאכים הם בדמות אדם, דמות אריה, דמות שור ודמות נשר, וכיוון שהקב"ה התייעץ עם המלאכים בנוגע לבריאת האדם, חשבתי שהמילה כדמותנו פירושה כדמות המלאכים. ע"פ הידוע המלאכים נבראו קודם (ביום הראשון אם אני לא טועה) האדם ופני האדם שבהם נברא לפני בריאת האדם, ועל פי כן פירוש המילה כדמותנו היא כדמות המלאכים המתוארים בספר יחזקאל. האם הפירוש שלי לפסוק הוא נכון?
תשובה
הקושי בפירושך הוא שדברים אלו הם דברי ה': הקב"ה אומר שנעשה אדם בצלמנו, כלומר, גם בצלם שלו. וכן בהמשך "בצלם אלוקים עשה את האדם". אומנם העיקר לדעת שפסוק זה אינו מתפרש כפשטו, שהרי ודאי שאין לקב"ה צלם ודמות במובן שלנו יש, ולכן האריכו הפרשנים בביאור המשמעות הרוחנית של ביטוי זה, לא בפירושו הטכני: למי האדם דומה, אלא במה יש צד של דמיון בין האדם ובין ה'. וסך דבריהם שצלם אלוקים שבאדם הוא התכונה המייחדת את האדם מכל שאר הנבראים, והופכת אותו ליחיד בעולמו, כפי שהקב"ה הוא יחיד. כמובן שנחלקו הדעות מהי אותה תכונה מיוחדת ההופכת את האדם למיוחד כל כך, ועיין בפרשנים לבראשית פרק א, ובמורה נבוכים ח"א פ"א ועוד. וגם הפירוש שלך יקבל משמעות אם הוא יסביר, לא את הדמיון הטכני של האדם אל המלאכים, אלא את הדמיון המהותי, כלומר, באיזה צד דומה האדם למלאכים ומדוע צד חשוב להתפתחות האדם ולהגשמת יעודו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il