שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • הדרכות לבעלי תשובה

תשובת המקלל את הרבים

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

י"ג כסלו תש"ע
שאלה
הרמב"ם אומר במקרה שאדם קילל את הרבים, אי אפשר לו לעשות תשובה גמורה כיוון שלא קילל אדם ידוע כדי שישאל ממנו כפרה. ראשית כל, למה לו לרמב"ם לכתוב דבר כזה שאי אפשר לעשות תשובה גמורה? הרי זה מייאש את מי שרוצה להתקרב ולתקן. אולי היה עדיף להשמיט הלכה זו? הרי אני חושב שבלאו הכי אם אני לעולם לא אוכל לעשות תשובה גמורה, אז למה לי לטרוח!אני לא מעוניין בתשובה חלקית, אני לא מרגיש נח עם הרעיון הזה.אני לא מסוגל לקבל זאת. זו מחשבה כל כך לא נוחה שמנקרת תדיר בראשי. לא מספיק מה שיש לבן אדם מוסר כליות אמיתי על מעשיו שגם אינו יכול לשוב בתשובה גמורה? אם כך, אז לא נכון מה שכל הרבנים אומרים כל הזמן שתשובה מועילה על הכל, ושכל דבר אפשר לתקן. לא נכון! הראיה מנידון דידן! . אני הייתי רוצה להבין מה זה אומר שאי אפשר לעשות תשובה גמורה? אני מבין ויודע שיש דרגות בתשובה, אבל האם זה אומר שבכל זאת כיוון שהתשובה לא גמורה או לא היתה בדרגה גבוהה מספיק ידונו את האדם אחרי 120 על אותם עניינים? אולי הוא יחזור בגלגול נוסף? מה בכל זאת צריך ויכול אדם לעשות על מנת לתקן אם דבר או קילל על קבוצות, חוגים, עדות וכו'? לצערי, כמה שהדבר הזה מצוי. מדברים על עדות, חוגים, קבוצות, ארגונים ולא יודע מה. מכלילים ומדברים כאילו שכולם אותו דבר. זה ממש נורא ואיום כמה שבן אדם צריך לשמור את הפה שלו. תודה מראש ויישר כח,
תשובה
חכמים אומרים את דבריהם לא בכדי ליאש את האדם אלא בכדי להתריע על חומרת הדבר. האמירה שתשובה לא מכפרת בצורה גמורה נועדה למנוע מאנשים לזלזל בנושא זה. כלפי מי שנכשל בענין זה נועדה אמירה זו למנוע ממנו לשוב ולחטוא בכך. גם בנוגע לתיקון, אדם לא צריך להתייאש אלא צריך לעשות מה שיכול לתיקון. בנוגע למקומות שמוזכר בהם שלא מהני תשובה או חילוקי תשובה, יש דעות שונות בגדרים האלו. יש דעות שסוברות שכל החילוקים האלו נוגעים רק לתשובה שנעשית מיראה אולם בתשובה מאהבה אין את חילוקי הכפרה ויכולה להיות כפרה גמורה עם תשובה. יש דעות נוספות, שכל מה שמדובר זה על תשובה ללא לימוד תורה אולם לימוד תורה יש בכוחו לכפר גם דברים מאד חמורים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il