שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • היחס לרע בעולם

צדיק נספה בלא משפט

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

י"ד מרחשון תשע"א
שאלה
1. איך תיתכן מציאות של צדיק נספה בלא משפט? אין השגחה של ה’ על העולם? איך יתכן שמישהו מת למרות שהוא לא היה אמור למות ובראש השנה נגזר עליו לחיות? 2. איך זה מסתדר עם שאלת אברהם את ה’ "חלילה לך השופט כל הארץ לא יעשה משפט"? משמע מכאן שהבים שלא יתכן שמישהו ימות אם לא חטא 3. למה בעיר הנידחת מתים הצדיקים עם הרשעים?
תשובה
שאלה זו שאתה שואל היא שאלה עתיקה וקשה. עצם הנחת היסוד שיש צדיק שנספה בלא משפט אינה פשוטה. יש כאלו הסוברים שודאי יש משפט ואין אדם אובד ללא חטא אולם כיצד הקב"ה דן ושסביביו נשערה מאד זאת קשה לנו להבין. על כך נאמר משפטיך תהום רבה. כיצד לחשב את עבירות של בני אדם רק הקב"ה יודע, חשבון העבירות זה לא לפי מה שנראה כלפי חוץ. אדם שמסוגל להיות הגאון מוילנה והוא לא מממש את יכולתו, למרות שהוא יהודי כשר, יתכן שהקב"ה יחשיב את עצלותו כעבירה חמורה יותר מאשר אדם שנולד עם יכולות מעוטות. בכל דרך שנתבונן על הענין אנו מאמינים שיש עולם הבא. יש עולמות שלאחר העולם הזה. מה קורה בעולמות שלאחר התחנה הקטנה שאנו רואים כאן בעולם הזה אינו נגלה לנו. אנו מתבוננים על המשפט רק בעיניים המוגבלות שלנו לפי הבחינה של שבעים שנות חייו של האדם. גם לא כל מציאות העולם הזה גלויה לנגד עיניינו. אנו מאמינים שיהיה יום דין גדול. אנו מאמינים שיהיה זמן של תחיית המתים. את החלק הזה במציאות של העולם הזה אנו כלל לא מכניסים בשיקול דעתנו. הצעקה והתביעה הגדולה שלנו למשפט צדק זה מצד קידוש ה' בעולם. אנו מתפללים שבכל רגע יתגלה הצדק האלוקי. שכל בשר יראה שטוב להיות צדיק. התביעה של אברהם "חלילה לך ..." לא נבעה מכך שאברהם לא האמין בצדק האלוקי. אברהם אבינו גדול המאמינים: והאמין בה' ויחשבה לא צדקה. האם שם לא היה לאברהם אבינו טענות על כך שתשעים ותשע שנה הוא סובל שאין לו בן. התביעה של אברהם היא על חילול ה'. כיצד עלול להיות מצב של חילול ה' שהצדיק יאבד עם שאר הרשעים. לגבי מה ששאלת על עיר הנידחת, עיר הנידחת נהפכת להיות עיר הנידחת רק לאחר שמזהירים את בני העיר. הצדיקים שרואים שאינם מסוגלים לשנות את בני עירם והעיר מתדרדרת לאבדון צריכים להסתלק מןהעיר לפני שנידונת. האחריות הציבורית מוטלת על כל בני העיר. ומה עוד שלפעמים הקב"ה משתמש בצדיק בכדי להיות נס ודגל ליראת ה' וכמו שעל נדב ואביהו נאמר "בקרובי אקדש".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il