- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
שאלה
לאחרונה יצא לי לקחת ללב פסוק שקראתי:
"לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו" וזאת על אף שבמדרשים מובא שהייתה שם שואה רצינית. אסור לנו לתעב אותם בגלל שהם שימשו לנו אכסניה - אזי אנו חייבים בכבוד מינימלי כלפיהם ובטח שלא לתעב אותם או את התוצרת שלהם.
האם מכאן אנו זקוקים להסיק כי הוא הדין גם לגרמנים, וכי אולי אסור לנו לתעב אותם ולהחרים מוצרים שלהם. אולי מי שמחרים מוצרים של גרמניה עובר על איסור דאורייתא? הרי גרו יהודים בגרמניה במשך מאות שנים.
מה דעת הרב?
תשובה
הפשט של 'לא תתעב' הוא לא להרחיק אותם מלבוא בקהל ישראל אחרי שלושה דורות. אין מצווה לאהוב אותם בגלל שהם שימשו לנו אכסניה. היחס לגרמניה צריך להיות כמו לרוצחים, אולם מי מהם שירצה לבוא להתגייר מותר לקבל אותו בקהל ישראל.