שאל את הרב

קטגוריה משנית
undefined
שאלה
אני וחברה שלי דתיים ובעזרת ה’ נתחתן בקרוב. אנחנו חברים כבר המון זמן ולצערי נפלנו לחלוטין והיא איבדה את הבתולין. אף אחד אחר חוץ מאיתנו לא יודע שנפלנו ושהיא כבר לא בתולה. אני יודע שכותבים על הכתובה שהכלה בתולה ושיש לזה תוקף משפטי, אז מה עושים? כלומר, האם צריך להגיד לרב או לעדים או למישהו שהכלה לא בתולה? האם הרב פשוט לא קורא את זה בקול או שלא כותבים את זה בכתובה? תודה.
תשובה
שלום רב, ראשית יש להבין מהי למעשה כתובה. כתובה הינה שטר התחייבות שהבעל נותן לאשתו בשעת הנישואין ובו מפורטות כל חובותיו כלפיה והסכום שיתן לה לכשיגרשנה או לכשימות. הדעה המקובלת היא, שכתובת אשה אינה אלא מתקנת חכמים, כדי שלא תהא האשה קלה בעיני בעלה להוציאה. וכן פוסקים הרי"ף והרמב"ם. הכתובה מחולקת לשני חלקים עיקר כתובה ותוספת כתובה. "עיקר כתובה": התחייבות הבעל לאשתו בשעת הנישואין על סכום של מאתיים דינר - אם היא בתולה, או על סכום של מאה דינר - אם היא אינה בתולה, שיתן לה לכשיגרשנה או לכשימות. "תוספת כתובה": התחייבות הבעל לאשתו בשעת הנישואין על סכום שמעבר לעיקר כתובתה. על פי זה ברור שהבעל יכול להתחייב לאשתו סכום שהוא מעבר למה שמגיע לה בעיקר הכתובה וזה לא שונה מתוספת כתובה שהוא יכול עקרונית להוסיף כמה שירצה. כמו כן אין צורך לספר לאף אחד אף לא לרב או לרושם הנישואין על העובדה שחברתך אינה בתולה. יותר מזה- לא טוב לספר על כך לשום אדם אלא אם כן הדבר יביא לאיזו תועלת כגון איך לחזור בתשובה ולהתוודות. אני ממליץ לך לעיין בתשובה של הרב פינשטיין המתאימה ממש לנידון שלנו בשו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן קיח. אצטט קטע בנספח לתשובה זו. חשוב לי להדגיש, שאף שכביכול נתעלם מהמקרה בכתיבת הכתובה, עצם המעשה הינו אסור ומעבר לכך מזיק ליכולת קשירת קשר טהור למטרת נישואין. על כן ראוי שתקבלו על עצמכם להתחזק בשמירה על דיני ייחוד וצניעות, במיוחד לאור העובדה שנפלתם בעבר, ויהי רצון שתזכו להקים בית נאמן בישראל על יסודות הקדושה והטהרה. לסיכום: אתה יכול לכתוב לאשתך לעתיד כתובת בתולה ואין צורך לספר שאיננה בתולה לאיש. בברכה, הרב ינון זמיר נספח (קטע שקשור לשאלתך, אך כאמור מומלץ לקרוא את התשובה בשלמותה) : "..בדבר כתיבת הכתובה אין צורך להגיד למסדר הקידושין, כי מאחר שהחתן יחתום על הכתובה הרי הסכים לכתובת בתולה ושוב ליכא קפידא ומחוייב בכתובת בתולה אף אם באמת אינה בתולה אם לא הטעתה אותו, מאחר דרצה להתחייב בכתובת בתולה לא גרע מתוספת כתובה, וכשניסת להבועל עצמו יותר נכון לכתוב כתובת בתולה ולכתוב בתולתא והטעם מבואר בתשובותי באגרות משה חלק אה"ע סימן ק"א ויפה עשה הרב ההוא, אך גם בבעולה מאחר אם נבעלה מישראל כשר שכשרה לכהונה שאינו נוגע לענין איסור אלא לענין סך הממון אם החתן יודע ורוצה בכתובת בתולה יכולים לכתוב כתובת בתולה, וממילא אין לגלות זה להמסדר קידושין ולא לשום אדם כדכתבתי לעיל..."
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il