שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר במדבר

מהלך המרגלים

undefined

הרב יוסף אפריון

כ"ד סיון תשע"א
שאלה
מדוע הוצרך רש"י לכתוב שהמרגלים הלכו מהלך 400 פרסה על 400 פרסה,שהרי גם אם נבין שזה גודלה של הארץ המובטחת כדברי חז"ל, הרי ממדבר צין עד לבא חמת זה הרבה פחות? ולכאורה הפשט פשוט ואין צורך להזדקק לנס שהקב"ה קיצר דרכם. כמו כן, איך הגיע רש"י לחישוב ששמונה נשאו את אשכול הענבים, לכאורה לדבריו יוצא שארבעה בלבד נטלו?
תשובה
שלום: א. מנין לך שעד לבוא חמת אין 400 פרסה? או לחילופין, מנין ש400 פרסה נאמר על הארץ המובטחת? ואולי לבוא חמת הוא קצה הארץ המובטחת? איני יודע- אשמח לקבל מקורות. ב. דברי רש"י מבוססים על הגמרא בסוטה (לד א) ושם באר רש"י שאכן אין הוכחה מוחלטת בפסוק ששמונה נשאו אשכול אלא לגמרא היה פשוט מסברא שאחד נשא רימון ואחד נשא תאנה, יהושע וכלב לא נשאו כלום (הגמרא מביאה 2 סיבות: או מפני חשיבותם או מפני שהבינו שהבאת הפירות היא כדי להוציא דיבה על הארץ) נותרו שמונה לאשכול, ולולא שהפסוק היה רומז שנשיאת האשכול לא היתה באופן הרגיל לא היינו מצליחים לבאר כיצד נשאו 8 אשכול אחד אולם אחרי שהפסוק רמז שאין כאן נשיאה רגילה במוט אחד אלא נשיאה מיוחדת בארה הגמרא ששמונה נשאו האשכול. אלו דברי הגמרא ורש"י בסוטה: "מכאן אתה מחשב לאשכול שנאמר וישאוהו במוט בשנים ממשמע שנאמר במוט איני יודע שבשנים מה תלמוד לומר בשנים בשני מוטות אמר רבי יצחק טורטני וטורטני דטורטני הא כיצד שמנה נשאו אשכל אחד נשא רימון ואחד נשא תאינה יהושע וכלב לא נשאו כלום אי בעית אימא משום דחשיבי ואי בעית אימא שלא היו באותה עצה". רש"י: "ומכאן אתה מחשב - כמה היה באשכול שנשאוהו שמנה אנשים והיו מסייעין זה את זה כשמרימין אותו על כתיפן. ממשמע שנאמר וישאוהו - איני יודע שבשנים. אמר רבי יצחק טורטני וטורטני דטורטני - משאוי ומשאוי תחת משאוי שהתחתונים מסייעין את העליונים ובכל אחד היו שני מוטות כיצד שני מוטות הולכין זה אצל זה וארבעה נושאין אותם ושני מוטות אחרים וארבעה בני אדם נושאין אותם והם באלכסון מתחת שנים העליונים מוט אחד לראש האחד ומוט אחד לראש השני והולכין באלכסון, ורבי יצחק לאו מקרא שמיע ליה אלא דפשיטא ליה דרימון ותאינה סגי בשנים ויהושע וכלב לא נשאו כלום פשו להו תמניא לאשכול ואם לאו מדרש הראשון המלמדנו דלאו מוט אחד קאמר קרא לא היינו יודעים לכוין שמנה בני אדם למשאו אלא דשמעינן מיניה דשני מוטות היו ואתא רבי יצחק לאשמועינן דשני משאות היו שם וכל אחד שני מוטות. שלא היו באותה עצה - להביא אשכול משונה כזה שהמרגלים לרעה נתכוונו לומר כשם שפירותיה משונים כך יושביה משונים וגבורים וגבוהים. [אמנם יש פרושים רבים לגמרא זו וחלקם מבארים בגוף הפסוקים ששמונה נשאו אשכול אולם אין זו שיטת רש"י]
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il