שאל את הרב

  • הלכה
  • לימודים אקדמאיים

לימוד מורה הנבוכים באקדמיה

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

כ"א סיון תשע"א
שאלה
שלום רב, תמהתי על ההסתייגות המודגשת בתשובת הרב לשאלה בדבר לימוד "מורה הנבוכים": "ויש ללמדו עם הדרכה תורנית מוסמכת (לא אקדמאית!)". כבוד הרב סתם ולא פירש מהי אותה "הדרכה תורנית מוסמכת" שאיננה ר"ל (?!) אקדמאית בלימוד "מורה הנבוכים", ומטבע הדברים ניתן להניח כי כוונתו לבעלי ההסמכה התורנית המובהקת הניתנת למעשה לחכמי-הלכה. חוששתני, שעל כגון דא יצא רבנו בחיי ("חובות הלבבות" הקדמה) כאשר הסתייג מהרחבת גבולותיו של הציווי ההלכתי "ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך" (דברים יז ח-י). לדבריו, יש לפנות אל "חכמי הדת" אך ורק בהלכות שהן בגדר "בין דם לדם, בין נגע לנגע" (שם שם), ואילו הנחייתו לשומר-המצוות בעניין יסודות האמונה היא: "פנה אל תבונתך והשתמש בשכלך". כבוד הרב מכהן כרבה של העיר רמת גן המתברכת – בין היתר – באוניברסיטת "בר אילן" שבה. דבריו של הרב משתמעים כפסק הלכה כנגד לימוד "מורה הנבוכים" (וכיוצא בו?) באופן אקדמי. כבוד הרב בוודאי מודע לכך שגם אם בין בוגרי הישיבות שתורתם אומנותם הגיעו מספר אוטודידקטים להישגים מרשימים בחקר מחשבת ישראל (חלקם השלימו את ידיעותיהם בין כתלי האוניברסיטאות), הרי שרק באקדמיה ניתנת הרשות ללמד למי שהוסמך לכך באופן מבוקר ומתועד. ולבסוף: האם כבוד הרב נתן את דעתו להשלכות מרחיקות-הלכת של פסיקתו לגבי הימנעות צעירים שומרי-מצוות מלימודי יהדות במוסדות להשכלה גבוהה? בכבוד רב פרופ’ חנה כשר המחלקה לפילוסופיה יהודית אוניברסיטת בר-אילן
תשובה
א. בחוגי האקדמיה יש פרשנים המפרשים את הרמב"ם בצורה מסולפת (לא כולם אך יש כאלו). אין מניעה ללמוד באקדמיה אצל מורים שיראתם קודמת לחוכמתם ב. האם מי שעצמו אינו מקיים מצוות ואינו מאמין בי"ג העיקרים של הרמב"ם יכול ללמד רמב"ם בצורה נכונה? ג. רבנו בחיי היה דיין, ומומחה הן בחובות המעשים והן חובות הלבבות, מדוע כתב את ספרו אם אין לפנות אל חכם שכמותו בנושאי אמונה? האם היה מסכים שבנושאים של חובות הלבבות יפנו אל מי שאינו בר סמכא בנושאים אלו יותר מאשר אליו?
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il