שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ביטחון ופיקוח נפש

מד"א וביפרים בשבת

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

כ"ב שבט תשע"ב
שאלה
ב"ה אשמח אם הרב יוכל לענות לי על כמה שאלות בנוגע לכונני מד"א בשבת.. אני לומד בישיבה ומשתתף בכוננות מד"א. אני מסתובב בשבת גם עם פלאפון וגם עם ביפר. *האם המכשירים מוקצה? *אם יש על מסך הפלאפון שעון זה מועיל? *האם מותר לי סתם להוציא את הפלאפון מהכיס? *האם יש בעיות של מראית עין? *האם השימוש בהם(בפלאפון ובביפר) הוא איסור דאוריתא או דרבנן? הביפר עשוי באופן שאם לא מגיבים לקריאה עד הסוף, הוא ימשיך לצפצף כל 5 דקות *האם אפשר ללחוץ על הכפתור כדי להפסיק את הצפצוף? (זה ממש מציק ויכול לבלבל קצת. וזה גם ימנע ממני להתפלל בבית מדרש עם כולם כי זה בולט ומפריע) הביפר עשוי באופן שהוא יכול להיות במצב צפצוף או מצב רתת - אי אפשר גם וגם. כשאני ישן אני צריך מצב צפצוף כדי שהביפר יעיר אותי וכשאני רוקד או אוכל בחדר אוכל ויש הרבה רעש הצפצוף לא נשמע (יצא לי לפספס מקרה ככה) *האם מותר לי להחליף לפי הצורך בין המצבים בשבת, או שאני חייב להשאר ער כל הלילה(מצב רתת) או לאכול ולהתפלל בנפרד (מצב צפצוף). זה יכל מאוד לפגוע בשבת שלי ולגרום לי לא לרצות לקחת את הביפר בשבת. אם חברים שלי יוצאים לטיול מחוץ ליישוב -מקום שאין בו עירוב- ואני רוצה להצטרף. הם לא מתרחקים ככה שאני עדיין בכוננות כשאני יוצא איתם. *האם אני חייב להשאר בתוך היישוב כדי לא לטלטל או שמותר לי לצאת איתם? זה מבאס להשאר.. תודה רבה.
תשובה
כל המכשירים הם מוקצה ואסור להפעילם או לכבותם בשבת אלא לצורך. כמתנדב אתה צריך להשתמש בהם לצורך אולם רק לעצמך. ראוי להצניע אותם ואת רעשיהם כדי לא להשבית את אווירת השבת לאחרים. רטט עדיף מצפצוף אך בזמן השינה צפצוף עדיף. הפסקת הצפצוף או הרטט אומנם אסורה אך כדי שהמכשיר יוכל לקלוט הודעות נוספות מותר להפסיק. ליווי טיולים בעייתי. האם מותר להיכנס לכתחילה למצב שיצריך אח"כ היתר של מלאכה בשבת? שאלה זו יש להפנות לרב המקומי של הישוב בו נערך הטיול.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il