ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה נוסח והגייה

אל חי וקיים תמיד...

הרה"ג דוב ליאורד תמוז תשס"ד
484
שאלה
ראיתי שתי גרסאות: 1. "אל חי וקיים, תמיד ימלוך עלינו...". 2. "אל חי וקיים תמיד, ימלוך עלינו...". הגרסה הראשונה היא הנפוצה והמקובלת, אולם יש הטוענים שהגרסה השניה דווקא היא הנכונה מבחינת הלשון העברית ומבחינת הגרסה המקורית. מה נכון?
תשובה
קשה להכריע בזה. כנראה שיש בזה פשוט שתי גירסאות, כמו שיש כאלו שאומרים "אל חֵי העולמים" ויש כאלו שאומרים "אל חַי העולמים", או שבברכת בורא נפשות יש האומרים "על כל מה שברא להחיות..." ויש הגורסים "על כל מה שבראת...". אני לא חושב שיש אפשרות להכריע בדברים הללו. לגבי ברכת "שהכל", למשל, יש כאלו שגורסים "...שהכל נהיָה בדברו" ויש כאלו שגורסים "...שהכל נהיֶה בדברו" וכתב על זה בעל התניא בשולחן ערוך שלו שלשתי השיטות יש על מי לסמוך וניתן לנהוג ככל אחת מהן. אם אנחנו רואים שיש שתי גירסאות, מן הסתם פירושו של דבר שלכל גירסה יש רבדים עמוקים שהיא מסתמכת עליהם ואני סבור שאנחנו לא יכולים להכריע בזה.
עוד בנושא נוסח והגייה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il