ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

דקדוק בפסוק ’כל עצמותי תאמרנה’ | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ח אדר ב' תשע"ד

דקדוק בפסוק ’כל עצמותי תאמרנה’


הרב רפאל וסרטיל

שאלה:
למה יש געיה בפסוק 'כל עצמותי תאמרנה'? ולמה מבטאים את האות כ' של 'כל' בפתח שכמעט בכל המילים כל מבטים אותם בחולם? מה בכלל הפירוש של כל בפתח?

תשובה:
לשואל שלום,

בחומשים מדויקים מלבד הגעיה (מתג) המציינת סוף פסוק אין כל סימון נוסף.

באשר למילה "כל". בלשון הקודש שני סוגי קמץ: קמץ גדול וקמץ קטן. אף על פי שצורתם שווה, הגייתם אינה שווה, את הקמץ הגדול הוגים כפתח ואת הקמץ הקטן כחולם. מילה שהניקוד האחרון בה הוא קמץ ואחריו נח נראה (כל אות חוץ מ-א' או ה'), ונסמכת במקף למילה שאחריה - הקמץ הוא קמץ קטן. לדוגמא: "בכל-לבבך", "תזכר-לנו", "וגדל-חסד".

כל זאת דווקא כשאין מתג משמאל לקמץ, אבל כשיש מתג - הרי זה קמץ גדול. לדוגמא: "אשר גר שם" (בראשית לה, כז), "הצד ציד" (שם כז, לג).

יוצאת מן הכלל היא תיבת "כל" כשבאה במקף, שאף על פי שיש מתג בצד הקמץ - הוא קמץ קטן. לדוגמא: "כל הבכור" (דברים טו, יט).

ובאשר לפסוק "כל עצמותי תאמרנה" (תהלים לה, י), אין מקף במילה "כל", ולכן היא בקמץ גדול (ראה מנחת שי ורד"ק שם).

בברכה נאמנה


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il