- תורה, מחשבה ומוסר
- לימוד אמונה וחיזוקה
1028
שאלה
מה צריכה להיות הדרך לאמונה?
האם צריך לבסס את האמונה על הוכחות שכליות לקיום מעמד הר סיני שאפשר במידה מסויימת להטיל בהן ספק (יש לי בהן הטלת ספיקות)
או שכמו ששמעתי ממספר רבנים צריך לבסס את האמונה על קשר עם הקב"ה מתוך ראיית התורה ועמקותה?
האם בכלל אפשר להגיע להכרה שלימה באמונת ישראל בעזרת דבר שכזה? אם כן הייתי מעוניין לדעת איך.
תשובה
שלום רב
שאלתך יסודית.
ככלל, כל אדם באופן טבעי מאמין, ועל אחת כמה וכמה יהודי. נשמתו קשורה בבורא ויונקת את חייה ממנו, ומתוך כך הוא קשור בה' ומאמין בו. אלא שאחר שהוא מאמין, הוא צריך לגלות את האמונה גם בשכלו, גם ברגשותיו וגם במעשי המצוות, כך שכל מרכיבי אישיותו יהיו כלי לגילוי האמונה. לפיכך צריך לבאר את האמונה גם בשכל, ולראות שגם על פי השכל - האמונה הגיונית ומתקבלת ומבארת את המציאות באופן השלם ביותר. ובכלל זה גם הביאורים על בריאת העולם וכיוצא בזה.
בנוסף לכך, למרות שהאדם באופן טבעי מאמין, פעמים רבות הוא מסביר לעצמו את האמונה באופן עקום ומגושם, וכיוון שהוא סבור שזאת האמונה, כפי שהוא הגדירה בטעות, מתעוררות לו עליה קושיות רבות. וצריכים לחזור ולבאר את האמונה בצורה נכונה, ואז כשיוסרו הקושיות ממילא יחזור להאמין ואמונתו תהיה שלמה בלא שום ספקות.
הנושא ארוך ורחב, וזה מה שביכולתי לבאר במסגרת זו. מומלץ מאוד ללמוד את ספר הכוזרי.
שער הייחוד בחובות הלבבות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד תמוז תשס"ד
מה רע בפילוסופיה?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ו תמוז תשס"ד

איך מתחזקים באמונה?
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ה אב תשס"ח
אני מפחד שאלוהים כועס עליי
הרב יצחק גרינבלט | ח אדר תשפ"ג
בב"ק דף צה.
הרב משה מאיר אבינר | כ"ב אייר תשפ"ה

סימנים בהשבת אבידה- כאשר המאבד אינו יודע מה איבד
הרב יהודה אודסר | כ"א אייר תשפ"ה

ברכת מעין שלוש היא דאורייתא או דרבנן?
הרב דוד חי הכהן | כ"א אייר תשפ"ה
