- הלכה
- שינוי מקום, הפסק וטעות
ברכה לבטלה זה חמור?
שאלה
למה ברכה לבטלה כל כך חמורה? הרי אם בירכתי את ה’ בטעות, זה לא שאמרתי דבר שהוא לא נכון וגם לא שיקרתי רק שלא בירכתי את זה על דבר מסויים...
תשובה
כיוון שנועד לברכה תפקיד מיוחד, להודות או לשבח את ה' יתברך, אין להשתמש בה שלא במקומה. וכך תמיד הכלל, ככל שמדובר בדבר גבוה ועליון יותר - כך יש לדקדק בו יותר. אינו דומה לכלוך בסלון פרטי ללכלוך בארמון המלך. כך יש לדקדק מאוד בברכות שנאמרות לפני ה' יתברך.
אמנם למעשה נחלקו הראשונים בחומרת האיסור. לדעת הרמב"ם זהו איסור תורה, מפני שהוא מזכיר שם ה' שלא במקום, ולדעת תלמידי רבנו יונה ועוד ראשונים, ברכה לבטלה אסורה מדברי חכמים, שהואיל ואין שקר בברכה, אין כאן הזכרת שם שמים לבטלה, אלא שבכל זאת כיוון שהשתמש בברכה שנועדה לתפקיד עליון ונכבד כל כך שלא במקום - יש כאן איסור מדברי חכמים.

לעלות לקומה למעלה באמצע הסעודה
מכון התורה והארץ | ט"ז תמוז תשע"ב
דין נמלך בברכות
הרב משה מאיר אבינר | ג אדר תשפ"א
ברכה ראשונה על אוכל לאחר ברכה אחרונה
הרב דניאל קירש | ז כסלו תשפ"ד

הפסק בברכות ברשות מוקפת גדר בצבא
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ז אדר תש"פ
הרב אליעזר מלמד
ראש ישיבת הר ברכה ורב הישוב. מחבר סדרת ספרי "פניני הלכה".
הדרך לאמונה
כ"ט טבת תשס"ב
חטא בשגגה
י"ז שבט תשס"ב
מי קודם בפיקוח נפש?
י"ד שבט תשס"ב
תפילת הדרך ביציאה לפעילות
י"ב שבט תשס"ב

סדר הדלקת נרות חנוכה
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ה כסלו תשע"א

מתי מדליקים את השמש בחנוכייה
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ח כסלו תשפ"ג
מי ששכח על הניסים
הרב בנימין במברגר | כ"ב כסלו תש"ע

כיבוי נרות חנוכה תוך הזמן שקבעו חז"ל
הרה"ג דוב ליאור | י"א טבת תשס"ח
הצלת ישראל מיד צר - המקור בירושלמי
הרב חיים שרייבר | כ"ח כסלו תשפ"ד
