- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
סדר פרשיות השבוע
שאלה
שלום עליכם.
נאמר לי בעבר הרחוק כי סדר פרשיות השבוע כמו שאנחנו מכירים אותם כיום לא היה כך בעבר והם שונו אולי מפחד הגויים או משהו כזה.
האם זה נכון?
אם כן מי שינה ומדוע?
תודה.
תשובה
לשואל שלום,
אכן, כדבריך, בעבר היו נהוגים שני מנהגים: בבבל היו נוהגים לסיים את התורה פעם בשנה, ואילו בארץ ישראל סיימו את התורה אחת לשלוש שנים (ראה מגילה כט ע"ב). בני בבל היו מחלקים את התורה לחמישים וארבע פרשיות, כמספר השבועות בשנה מעוברת, ובשנה רגילה היו מצרפים שתי פרשיות, ואילו בני ארץ ישראל חילקו את התורה למאה חמישים וחמישה "סדרים".
הבדל זה בחלוקת קריאת התורה בין בני בבל לבני ארץ ישראל נמשך גם בתקופת הגאונים והיה קיים אפילו בימי הרמב"ם ובנו רבי אברהם (ראה רמב"ם הלכות תפילה יג, ה).
עם השנים פשט המנהג הבבלי ומשנחרב הישוב בארץ ישראל בימי כיבוש הארץ בימי הצלבנים נותקה המסורת הארץ ישראלית בענין קריאת התורה אחת לשלוש שנים. הישוב בירושלים התחדש לאחר כיבושה בידי צלאח א-דין, בעיקר על ידי עולי צרפת, שהביאו אתם את מנהגי ארצם, ובכללם סיום התורה כולה אחת לשנה. (ראה עוד בספרו המקיף של ר' אברהם יערי "תולדות חג שמחת תורה").
בברכה נאמנה

האם הגמרא שינתה את מה שניסה רבי לעשות במשנה?
הרב אליקים לבנון | י"ח אלול תשפ"ג

איך יודעים שהתורה היא אמת?
הרב עזריה אריאל | כ"ז ניסן תשפ"ג

לשבח סוגיה אחת על חשבון השניה
הרב שמואל אריאל | י"ג אלול תשע"ט

מי כתב את שיר השירים?
הרב ש. יוסף וייצן | ו כסלו תשע"ב

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

נחלות מנשה ואפרים
א סיון תשע"ב

מיהו פלטי בן ליש
א סיון תשע"ב

השפה העברית
ד ניסן תשע"ב

עזריה או עוזיהו
כ"ה אדר תשע"ב
האם אפשר לקשור את הסכך עם אזיקונים?
הרב יואב חנניה אוקנין | י"ב תשרי תשפ"א
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א
האם אפשר לקשור את הסכך עם אזיקונים?
הרב יואב חנניה אוקנין | י"ב תשרי תשפ"א

ציצית
הרב יצחק בן יוסף | י"ב תשרי תשפ"ד

קריאת אב לבן רב בשם הרב
הרב אליקים לבנון | י"ג תשרי תשפ"ד
אבקה לבנה בין עלי הלולב ועל הלולב
הרב יואב חנניה אוקנין | י"ג תשרי תשפ"ד
