שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכנים ושותפים

פינוי בינוי ע"פ ההלכה

undefined

כולל דיינות פסגות

כ"ד סיון תשע"ג
שאלה
כבוד הרב שלום. ברצוני לברר כמה דברים בעניין "פינוי בינוי" וראשית אסביר את התהליך כולו ואת החוק. במקומות רבים במישור החוף מדברים כיום על פינוי בינוי - כלומר פינוי בניין ישן מתושביו ובינוי בית חדש - שמוסיף בד"כ לדירה חדר, חניה, מחסן ומעלית. תהליך הפינוי כולו ישולם ע"י הקבלן - כולל שכירות והובלת רהיטים הלוך וחזור. ע"פ החוק אין צורך בהסכמה של כל הדיירים, מספיק ש 80% חתמו, ואז הם יכולים לתבוע תביעת נזיקין לבית משפט את ה- 20% שלא חתמו, אם אין להם סיבה טובה(בעיני בית המשפט) אזי הם יחוייבו בתשלומי פיצויים לכל הדיירים - ההפרש בין שווי הדירה כעת לשווי המשוער לאחר הפינוי בינוי. יש לציין שהרבה מהמסרבים לחתום עושים זאת כדי לנסות לקבל תנאים יותר טובים מהקבלן. לכאורה נראה שע"פ ההלכה אין מקום לתביעת נזיקין זו, וכן שאין אפשרות להכריח אדם לעזוב את ביתו אע"פ שלאחר מכן יקבל נכס ששווה קרוב לפי שנים משוויו הנוכחי. ומאידך אולי אפשר לומר שחוקי המדינה תקפים גם בנידון זה. א. האם מותר ליזום פינוי בינוי בבניין? ומה הדין אם אני יוזם פרוייקט זה -שלא ע"מ לתבוע את ה20% משום שאני חושב שכולם ירצו ויחתמו, אך למעשה יכול להיות שיהיו דיירים שיסרבו? האם יש הבדל אם המסרבים הם פחות מ20% או לא? ב. האם מותר לקנות דירה בבניין שחלק מדייריו חתמו על פינוי בינוי, האם יש הבדל אם חתמו פחות מ80% או יותר מכך? תודה מראש וסליחה על האורך
תשובה
שלום וברכה, ראש בית המדרש הרב אברהם יצחק כלאב שליט"א הורה שאפשר ליזום מהלך כזה, ואף לתבוע את המיעוט המסרב לדין תורה, טעם הדבר מצד שאדם שקונה דירה בבית משותף, עושה זאת על דעת כך ששאר הדיירים נוהגים על פי חוקי המדינה וממילא החוקים מקבלים תוקף של מנהג המקום, . בנושאים מעין אלו אין שום צורך להיכנס לדיון העקרוני על תוקף החוק בברכה הרב יעקב גרוס
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il