שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות על ה'

שאלות וקשיים אמוניים

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ג מרחשון תשע"ד
שאלה
שלום לכבוד הרב, לפני שאשאל את שאלותי אני רוצה להקדים שברור לי ששאלות אלו לא קשות ואני שלם עם עניינים אלו שאני אשאל עליהם להלן אך זה משום אמוני בבורא עולם ולכן רוצה אני להבין יותר טוב את התשובות לשאלות הבאות ולא רק שהם מצו אלוקי, תודה רבה. 1) רצוני להבין את האפליה שיש בין גוי ליהודי כמו ההבדל בין "לעולם בהם תעבודו" ובשחרור עבד עברי ובכל מיני עניינים כמו ריבית ונשך שאסור ביהודי ומותר בגוי, אם אפשר הסבר? 2) גם שאלה יש בנוגע לאפליית נשים, אני לא יודע להגדיר אותה בדיוק (כי אתה מבין שאין לי מחשבה שבאמת יש אפליה בתורה), אך כמו שאסור למנות אישה רב או דיין ושאישה לא יכולה להעיד ושאסור כל מיני דברים לאישה שלאיש מותר (ושאלה צדדית למה נשים לא יכולות להניח תפילין ולשים טלית)? 3) מצוות חיסול שבעת העממים ועמלק, האם זה לא רצח עם? אני יודע שזה כן אבל מדוע ה’ מצווה על כך? 4) השמדת עובדי ע"ז, זה באמת ברור לי, שמי שמסיט מה’ לוקח לאדם את החיים בעצם, אבל אפשר הסבר למה זה השמדה כ"כ טוטאלית, וגם לגבי מכשפות וידעונים ובעלי אוב (אני יודע שזה שאלה לא טובה, אבל זה מתחבר לרצף השאלות)? 5) למה כהן יכול לכהן ולא ישראל (בצאצאי דור המדבר שהם כבר לא עבדו לעגל, וזה גם לדעתי שאלה לא טובה אבל ממשיך את השאלות הקודמות)? 6) בעל מום, למה בגלל שיש לו מום אסור לו לעבוד במקדש או דינים אחרים? 7) מדוע לגר יש מצב ירוד משל ליהודי ולמה מצווים על אהבת היהודי ולא על אהבת הגוי (האם זה נכון אפילו שלא מצווים על אהבת הגוי?)? 8) מדוע אמורים להעיף את כל הגויים מהארץ (גם זה לי שאלה טיפשית אבל ברצף השאלות), למה להם אסור גם לגור בארץ? תודה רבה לכבוד הרב על זמנווהשקעתו!
תשובה
שלום רב: השאלות האלו נשאלו על ידי מלך כוזר בספר הכוזרי. החבר עונה למלך כוזר בצורה רחבה. הסברת חלק גדול משאלותיך שמדובר על כך שנברא עולם שבו יש חיות אלוקית במדרגה שונה בכל מדרגת חייים. כשם שיש הבדל בחיות האלוקית שיש בסלע לעומת החיות שיש בצמחים. כך גם בין בני אדם יש סגולה אלוקית לכל אחד כפי התפקיד שיעד לו הקב"ה. נכון שהקב"ה ברא את העולם עם בחירה חופשית . אולם טעות לחשוב שהחלק העיקרי בחיות שלנו בא על ידי הבחירה החופשית שבנו. הצד הסגולי הוא הצד המרכזי בהגדרת החיות שיש באדם. הבחירה יכולה להתכחש לצד הסגולי שיש באדם או לחילופין להיות כלי עזר בהופעת הצד הסגולי שהוא כולו יצירה אלוקית. הקב"ה רוצה עולם שיהיו בו גם ישראל וגם גויים. לישראל יש תפקיד מיוחד וכחלק ממציאותם זה ההבנה שהמציאות של ישראל לא מתחילה מהופעתם בעולם הזה. ישראל הם קדמו גם למלאכי השמים. היצירה שנקראת ישראל היא יצירה מאד עליונה שמתגלה במשך הדורות באומה ישראלית שמוציאה לפועל את כל הסגולות שיש בנו . אדם שאינו מישראל יש לו תפקיד לתקן את הדרך ארץ. אולם הוא לא מחוייב לקיים מצוות משום שהמצוות באות לא מהאור שנמצא בעולם הזה אלא מעלולם גבוה יותר. צריך שיהיה לאדם באופן פנימי קשר למדרגה הפנימית והיא זו שתתן ערך למעשה מצוותיו. אולם גם אדם גוי יכול להטפל לישראל ועל ידי שהוא מכליל את עצמו בעם ישראל הוא זוכה להיות חלק מהם. בנוגע לנשים ע' תשובות אחרות שכבר פירטנו את הנושא. באופן כללי יש דברים שהנשים נחשבות יותר ויש דברים שגברים נחשבים יותר והכל לפי מה שהוא ענין. נשים יותר נחשבות כשר הפנים וגברים כשר החוץ.מכאן נובעים הבדלים רבים. הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל הוא מיוחד. הקשר ביננו הינו כמו הקשר בין הגוף לנשמה. הארץ נותנת לנו כאומה חיים גופניים בעולם הזה. כשם שאדם פרטי לא נותן חלק מהגוף שלו לשימוש אדם אחר, כך גם אנו לא יכולים לתת לעם זר להשתמש בגוף הלאומי שלנו. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il