- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
221
שאלה
שלום לרב רפאל וסרטיל,
את המשמעויות של 2 פסוקים אלו אני ככל הנשמע מבין.
אך לדעתי האיזכור של האדום והלבן במשמעויות הפוכות (בישיעיהו לבן = זך ונקי ואדום = דם וחטאים מול משלי לבן = צינה וכפור מול אדום = מגן ביתה) יש בו מעין סתירה בקונוטציות של הצבעים - בישעיהו -כביכול הלבן הוא טוב ואדום הוא רע ובמשלי להפך.
האם כבוד הרב לא רואה בזה סתירה?
תשובה
לשואל שלום,
כעת מצאתי שבשל הערתך היפה מסביר הגאון מוילנה בביאורו לספר משלי את משמעות הפסוק כך: לא תירא האשה מהשלג המסמל את דין הגיהנום, אף אם כל ביתה מלא כשלונות ועוברים בו על מצוות לא תעשה, על משקל "אם יהיו חטאיכם כשנים", שכן לצד הכשלונות הללו "מרבדים עשתה לה" - היא מקיימת מצוות עשה. (לפי פירוש זה קשה יהיה מדוע השלג שבספר ישעיה סימל את הטוהר והניקיון מחטא, בספר משלי מסמל לפתע את את דין הגיהנם).
בברכה נאמנה
ברכות מג עמוד ב מד עמוד א
הרב חיים שרייבר | י"ב ניסן תשפ"ה
אלישע בן אבויה כפירתו בהשם
הרב פרופ' נריה גוטל | ד ניסן תשפ"ה

בני ימא = חצי דג וחצי אדם
הרב ש. יוסף וייצן | כ"א מרחשון תש"ע
