ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

סדר כרונולוגי של העולם | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ז שבט תשע"ד

סדר כרונולוגי של העולם


הרב רפאל וסרטיל

שאלה:
שלום רב
אני גדלתי כמאמין, אך כיום כאשר אני מציב את סדר הדברים
נראה כאילו הרבה דברים סותרים עצמם
דוגמא אחת:
חישוב פשוט של אב ובן אב ובן מראה שנח נולד בשנת 856 לבריאה.
שם חם ויפת נולדו כשנח היה בן 500, קרי, בשנת 1,356 לבריאה.
המבול ירד כשנח היה בן 600 שנה. ממש ילד (פרק ז פסוק ו), כלומר בשנת 1,456 לבריאה.
אם העולם בן 5773 שנה, אז העולם נוצר בשנת 3760 לפני הספירה הנוצרית.
המבול ירד בשנת 1,456 לבריאה, כלומר בשנת 2304 לפני הספירה הנוצרית.
בשלב זה היו בעולם 4 משפחות של בני אדם (נח, שלושת ילדיו, נשותיהם וילדיהם).
הפירמידה האחרונה נבנתה במצרים בשנת 2100 לפני הספירה (בערך).
כלומר תוך 200 שנה פלוס מינוס, מישהו ממשפחת נח הצליח להגיע למצרים, להתרבות לעשרות אלפי בני אדם ולבנות את הפירמידות! מדהים!

מה שעוד יותר מדהים זה שמישהו אחר ממשפחת נח הצליח להגיע (אלפי שנים לפני הספירה) ליבשת אמריקה, להתרבות גם שם ולבנות פירמידות נוספות! מדהים עוד יותר!

אשמח לתשובה

תשובה:
לשואל שלום,

לפני שאדרש לשאלתך העיקרית, חשבתי לנכון לפרוש את רשימת התאריכים לפי החשבון העולה מן הכתובים ומדברי חז"ל.

נח נולד בשנת 1056 לבריאת העולם (ראה סדר הדורות עמ' 22).

יפת הבכור נולד כשנח היה בן חמש מאות, שנה אחר כך נולד חם ולאחר שנה נוספת נולד שם (ראה רש"י בראשית ד, כב; ה, לב; י, כא ושפתי חכמים שם).

המבול אכן ירד בהיות נח בן שש מאות שנה, אך היה זה בשנת 1656 לבריאת העולם.

לפי חז"ל (ראה ילקוט שמעוני נח נו) מלבד נח ומשפחתו ניצל גם עוג מלך הבשן מן המבול.

ולשאלתך: לפי הארכאולוגים שבטים פרימיטיביים חיו לאורך הנילוס זמן רב לפני תחילת ההיסטוריה של שושלת הפרעונים. כששת אלפים שנה לפנה"ס הנוצרית הופיעה באזור חקלאות מאורגנת. ראשית הממלכות של מצרים העתיקה כשלושת אלפים שנה לפני הספירה הנוצרית. ישנן גם עדויות ארכאולוגיות המצביעות על כך שחברה מצרית מפותחת היתה קיימת זמן רב יותר.

מסקנות אלו מלמדות אותנו כי דיון בשאלת התפתחות האומה המצרית נוגעות לדיון העקרוני והישן בדבר גיל העולם והתפתחותו. רבים עסקו בנושא רחב זה: ראה למשל בחוברת "תורה ומדע" של פרופ' שלום רוזנברג ובספר "מבוא לתורה שבכתב ושבעל פה" של אברהם קורמן.

בברכה נאמנה


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il