- שבת ומועדים
- ביטחון ופיקוח נפש
307
שאלה
שלום כבוד הרב
א. בהמשך לנושא הנ"ל, מה קורה כשאין גוי והמציל יצא ברכב בעצמו. איזה אפשרויות יש לחזרתו בשבת?
ב. מה גדר "המציל" - כל נהג שלקח יולדת? איש בטחון סדיר או מילואים שנסע לצורך בטחוני? נהג אמבולנס בלבד?
ג. האם במקרים כאלו יש בעיית תחומין ואיך ניתן לפתור זאת?
תשובה
לגבי הכלל של "התירו סופן משום תחילתן" יש תשובה של הרב שלמה זלמן במנחת שלמה, שמה שהתירו בחזרתן זה רק איסור דרבנן ולא איסור דאורייתא. על מנת ליסוע לפיקוח נפש מותר לעבור גם על איסור דאורייתא, אבל בחזרה מותר לעבור רק על איסור דרבנן.
א. אם זה אמבולנס או משהו שנצרך במקום שממנו בא, מותר לו לחזור או אם הוא בכוננות, הוא יכול לחזור או שנוסע לשם מישהו אחר בהיתר מותר להצטרף, אם הוא לא נוהג זה לא דאורייתא, אם יש נסיעה בהיתר הוא יכול להצטרף.
ב. לנהג אמבולנס או איש ביטחון שהמקום הקבוע שלו שם מותר לחזור, אבל לסתם נהג שלקח יולדת אסור לחזור.
ג. תחומין זה מדרבנן. ואפילו לפי הרמב"ם שזה דאורייתא רק ברשות הרבים זה דאורייתא, ברשות הרבים טילטול ארבע אמות הוא דאורייתא ולכן גם תחומין שם זה דאוריתא, אבל היום כמעט ואין רשות הרבים שהיא ט"ז אמה ושישים ריבוא ולכן אפשר לסמוך על המתירים בזה.