ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בגליל עם הרב שמואל אליהו. מספר החדרים מוגבל!
שאל את הרב הלכה המניין

מניין עם אנשים שכבר התפללו

הרה"ג דוב ליאורכ"ד אדר ב' תשע"ד
656
שאלה
שלום, לצורך תפילה במניין, כמה מהמניין צריכים להיות שלא התפללו עדיין וכן לגבי קריאה בתורה? תודה
תשובה
צריך לפחות רוב שלא התפללו או שלא שמעו קריאת התורה, כלומר - אם יש שישה שלא קראו בתורה, יוציאו ספר תורה והארבעה האחרים ישלימו, כי יש כלל ש"אין דבר שבקדושה בפחות מעשרה". גם בנושא של חזרת הש"ץ, אם יש מניין מצומצם של עשרה אנשים ורוב הציבור כבר סיימו שמונה עשרה, יש מחלוקת האם אפשר להתחיל חזרת הש"ץ או לא: לפי הרא"ש אם אין עשרה שעונים, הברכות קרובות להיות ברכה לבטלה. המגן אברהם בסימן נ"ג מביא בשם המהרי"ל שאם יש חמישה אנשים חוץ מהשליח ציבור, אפשר להתחיל חזרת הש"ץ, אבל המחבר מחמיר בזה. למעשה אפשר לנהוג כמו המגן אברהם שמספיק רוב שגמרו שמונה עשרה, למרות שהמחבר מחמיר בזה.
עוד בנושא המניין
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il