- משפחה, ציבור וחברה
- הכותל והר הבית
שאלה
שלום לכבוד הרב, רציתי לשאול כמה שאלות בעקבות עלון בנושא הר הבית שראיתי בשבת האחרונה.
1. האם מדין כבוש, יהיה מותר לכוחות הבטחון להיות נוכחים בכל שטח ההר? במידה וכן, האם מותר בנעלים רגילות (כחלק מהמדים)? האם צריך טבילה?
2. האם נכון שלשיטת הראב"ד הר הבית כיום אינו עומד בקדושתו ולכן אין איסור לעלות לכל השטח? במידה וכן, האם יש כיום התחשבות מסויימת בדעה זו?
בברכה,
אודה לתשובת הרב.
תשובה
1. לכוחות הביטחון יהיה מותר בכל חלקי ההר, אם הוא יכול לטבול אז ודאי שיטבול, ויהיה מותר לכוחות הביטחון גם נעליים, כי זה חלק מהצורך הביטחוני, זה כמו ביום כיפור שלאדם שומר מותר להיות גם עם נעלים.
2. זה לא נכון שלדעת הראב"ד יהיה מותר לעלות לכל השטח, גם לדעת הראב"ד רק איסור כרת אין בזה, אבל לאו ודאי שיש בזה,
ואפילו אלה שאומרים שקדושת מחנה אין בו, לפחות מדרבנן אסור,
הרי זה לא יהיה יותר גרוע מבית כנסת שחרב, שכתוב שגם בחורבנו נוהגים בו כבוד, אז ברור שלא יתכן שכל צרוע וכל זב יעלה על מקום חורבן של בית מקדשנו גם לפי הראב"ד.
חוץ מזה שאנחנו פוסקים בזה לפי הרמב"ם, שקדושת בית המקדש וקדושת ירושלים קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא וכל מקום שהוא אפילו ספק מחנה שכינה אסור לעלות, משום שאנחנו לא יכולים להטהר מטומאת מת,
בשעתו היו כאלה שרצו להסתמך על הראב"ד, והרב קוק כתב שגם לפי הראב"ד יהיה איסור לאו מצד הטומאה, כי קדושת המחנה לא בטלה, אי אפשר להחליף את המקום הזה במקום אחר גם למי שאומר שקדושת ירושלים לא קידשה לעתיד לבוא לא נוכל לבנות את בית המקדש הרי במקום אחר, זה לא קדושה של מחנה קדושה של איסור כרת, אבל לעניין איסור לאו שלא יטמאו את מחניהם,
בספר עיניים למשפט על יבמות של הרב ישראלי זצ"ל הוא מביא מגדולי האחרונים שגם הראב"ד מודה שאסור להיכנס, אמנם רק כשהבית בנוי יש איסור כרת אבל ודאי שמדרבנן לפחות, גם לראב"ד יהיה אסור בימנו.