- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
מורד במלכות
שאלה
שלום לכבוד הרב,
התעוררה לי שאלה בנוגע לדיני מורד במלכות, ואשמח אם כבוד הרב יוכל לתת לי תשובה. בספר שמואל כתוב ששבט יהודה קיבל על עצמו את דוד כמלך עליהם, אעפ"י שהיה מלך על ישראל - איש בשת.
השאלה שלי היא כיצד שבט יהודה יכל לעשות דבר כזה הרי הוא מורד במלכות ישראל בכך שהוא מקבל על עצמו את דוד כמלך עליו, ולא את איש בשת? גם אם הם עשו זאת מכיוון שדוד נמשח ע"י שמואל למלך, הרי דוד נמשח למלך בזמן שאול כבר, אז יהודה היו צריכים להמליכו כבר אז, ובזמנו דוד לא מלך על יהודה?
תשובה
לשואל שלום,
תחילה בני יהודה המליכו את דוד. היה זה לאחר הריגת הנער העמלקי ולאחר האבל ואמירת הקינה על שאול מלך ישראל. באותה עת היה עם ישראל נתון במצב קשה מאוד - הפלשתים תפסו את כל השפלה, וכן את עמק יזרעאל וכל עמק בית שאן - וההרים נשארו בידיים של ישראל. בעצם ארץ ישראל נשארה מחולקת, השבטים היושבים בגליל נותקו מאפרים ומנשה היושבים בשומרון, ושבט יהודה נותק מהשבטים האחרים על-ידי הפלשתים שחדרו לעמק בית חורון קרוב לירושלים. בירושלים ישבו אז היבוסים. נמצא שארץ ישראל היתה מחולקת לשלושה חלקים מלבד היהודים שישבו בעבר הירדן. בתוך המציאות המורכבת הזו הרגישו אנשי יהודה שהעם נתון בסכנה גדולה ואין לו מלך שיגן עליו. הפלשתים היוו איום נורא והיו גם סכנות מאויבים אחרים. אנשי יהודה הכירו את דוד - את מרצו, את נחישותו ואת המסירות שלו, והם באו ומשחו אותו למלך - "וַיָּבֹאוּ אַנְשֵׁי יְהוּדָה וַיִּמְשְׁחוּ שָׁם אֶת דָּוִד לְמֶלֶךְ עַל בֵּית יְהוּדָה".
בינתיים, או בגלל שנודע דבר המלכת דוד ביהודה או בגלל הרצון לגבש ולשמור על עם ישראל, קם אבנר בן נר, ששימש שר צבאו של שאול בחייו, לקח את איש בושת בנו של שאול למחניים שבעבר הירדן והמליך אותו על אפרים ובנימין ולאחר מכן על כל ישראל, "וַיַּמְלִכֵהוּ אֶל הַגִּלְעָד וְאֶל הָאֲשׁוּרִי וְאֶל יִזְרְעֶאל וְעַל אֶפְרַיִם וְעַל בִּנְיָמִן וְעַל יִשְׂרָאֵל כֻּלֹּה" - לא כתוב שאיש בושת הומלך על שבט יהודה, מן הסתם בגלל שידע שעל שבט יהודה כבר הומלך דוד. יתרה מזאת, יתכן שהוא לא העז להתקרב לנחלת שבט יהודה, כיון שהפלשתים חולשים על אזור השפלה והם קרובים מאוד ליהודה. עם ישראל סבל רבות מהפלשתים, לא מזמן הפסידו ישראל במלחמה ולא כדאי להתגרות בהם עכשיו.
על כל פנים אין מדובר פה על מרידה במלכות, לא מצד דוד ולא מצד איש בושת.
הראני ידידי ר' אלון לב שי' דברי חז"ל בבראשית רבה (פב, ד), וזו לשונם: "רבנן אמרי: אפשר אבנר אדם צדיק והוא חולק על מלכות בית דוד? אלא מדרש דריש והמליך את איש בושת, הדא הוא דכתיב (בראשית לה, יא): 'ומלכים מחלציך יצאו', זה שאול ואיש בושת".
לאור זאת מבואר, שמלבד העובדה שדוד הומלך מתחילה רק על יהודה, ולכן אין כאן משום מרידה במלכות, יש כאן גם דרשה חז"לית שעמדה ביסוד ההחלטה הנועזת על פיצול הממלכה (וראה דברי האברבנאל על הפסוקים הראשונים של פרק ב בספר שמואל ב').
בברכה נאמנה
ההיגיון ופרטי הסיפור על דמא בן נתינה
הרב חיים שרייבר | כ"ז אלול תשפ"ג

עשרה שמות לשמחה
הרב ש. יוסף וייצן | י סיון תשס"ט

על מי נאמר שהוא היה עבד ה’?
הרב רפאל וסרטיל | כ"ח אב תשע"ד

פרשה פתוחה וסגורה
רבנים שונים | כ"ו אלול תשס"ו

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

אחיה השילוני מבני לוי
א סיון תשע"ב

נגעי בתים - עונש או זכות
כ"ד אדר תשע"ב

ארון העדות מצופה זהב
כ"ד אדר תשע"ב

מקורות לדיני זיבה קטנה וגדולה
ט אייר תשע"ב

באיזה חוט מותר לחבר את הסכך?
הרב שמואל אריאל | י"ב תשרי תשע"ח
לשים סכך על ברזל
הרב יוסף אפריון | כ"ב אלול תשע"א
האם אפשר לקשור את הסכך עם אזיקונים?
הרב יואב חנניה אוקנין | י"ב תשרי תשפ"א

לבוד- בפנים או בחוץ?
הרב יצחק בן יוסף | י"ד תשרי תש"פ
המקורות השונים ל-אשרי יושבי ביתך
הרב חיים שרייבר | י"ב תשרי תשפ"ד
אבקה לבנה בין עלי הלולב ועל הלולב
הרב יואב חנניה אוקנין | י"ג תשרי תשפ"ד
