- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
שאלה
בס"ד
האם ניתן לצאת ידי קידוש מבן משפחה אשר מצהיר:
לא תהיה תחיית המתים
המשיח לא חייב לבוא
נבואות הגאולה לא בהכרח תתקיימנה
אין השגחה פרטית
אין צורך לקיים מצוות דרבנן כיו"ט שני או קריאת ההגדה
אין לברך דיין האמת
אין לברך "ודבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם"
אין שכר ועונש
מצד שני, הוא מודה שיש לשמור שבת כי ה’ ציווה, אך לא מאמין שייענש אם יחלל
יש לציין כי הוא רק למד שנה במכינה צבאית כך שה"כפירה" שלו נובעת מחשיפה ללימודים אוניברסיטאיים ללא כלים להתמודד כמו לימוד ישיבתי יסודי
האם זהו שיקול להחשיבו תינוק שנשבה ולהתייחס לשמירתו את השבת מפאת ציווי אלוקי כמאפשר שמיעת הקידוש
יש לציין שכאשר הוא שומע שדבריו בסתירה למאמרי חז"ל ולרמב"ם הוא אומר שהם בסך הכל היו בני אדם עם גישה דטרמיניסטית מן העולם העתיק וכי גישתו נובעת מחשיבה שקולה ומתקדמת
איך לענות על טענה שכזו
הוא כמובן יסבור שהם כמובן קיבעו את מעמדם הרם באמרם "ראשונים כבני אדם -- אנו כחמורים" וכו’, ואין הנחתום מעיד על עיסתו
כמו"כ איך לענות על הטענה שמשה רבינו ע"ה ח"ו בדה שכל דבריו בתורה מפי הגבורה ושהוא עניו מכל האדם
הנ"ל מכיר את הוכחת ריה"ל שמעמד הר סיני קרה ומחייב (לא בגלל עונשין, בהם אינו מאמין, אלא בגלל שה’ ציווה גרידא) אך יסבור שציוויים כמו "ובערת הרע מקרבך" משה אמרם ככל ענייני הסנהדרין ולא מפי הגבורה
איך לענות על הנ"ל בע"ה
כמו"כ הנ"ל מתכנן ללמד תנ"ך בשנה הבאה לתיכוניסטים שאינם שומרי תו"מ
האם להודיעו כי אסור לומר דברים שבקדושה מול מי שאינו לבוש בצניעות (כשהוא אומר ד"ת מנהגו להוציא ש"ש במפורש ולא לומר "ה’" או "אלקים")
יישר כח
בתודה
תשובה
שלום רב:
המושג "תינוק שנשבה" הורחב מאד בדורנו. הבסיס לכך הוא ההבנה שהמושג הזה לא נוגע רק למי שלא מכיר בכך שהוא יהודי או שיש יהודים. המושג נוגע לכל אונס שחילול התורה והקודש. בדור שבו יש בילבו ורוב העם היהודי לא נאמן לתורה ומצוות יש אונס בדעת וכל הבילבולים יכולים להכלל בהגדרת תינוק שנשבה. אולם לא לכל ענין מועיל הגדרת תינוק שנשבה. לדעת רבים מי שרוצה להוציא אחרים בברכות התנאי הבסיס הוא שלא יהיה כופר ויאמין במה שאומר. האם התאור של מה שאתה מתאר מוגדר שהאדם כשאומר "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם" הוא מאמין בפשטות הדברים הדבר מסובך. נראה שבכל אופן לענין הברכה והשבת יש לו את אמונה הבסיסית.
לגבי יכולת ההתמודדות עם כפירותיו הדברים ארוכים וקשה לכתוב כאן חיבור ארוך על כל העמדות שהזכרת. בכל אופן הדברים נוגעים לאמונה הבסיסית בתורה שבעל פה ושהתורה ניתנה לחכמי ישראל ולמרות שהתורה מתפתחת מכוח חכמתם על ידי קבלת האומה התורה שבעל פה מקבלת מעמד אלוקי מוחלט . התורה היא בגלוי מן הארץ אולם בגניזו מן השמים.
כל טוב