ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים ספר בראשית

לך לך שאמר ה’ יתברך לאברהם אבינו

הרב רפאל וסרטילכ"ו ניסן תשע"ד
150
שאלה
ב"ה שלום כבוד הרב כשה’ אומר לאברהם לך לך משמע בחירה ולא ציווי וכמו שרש"י מפרש וכך בברית מילה. לא כתוב במפורשות ויצו ה’ .... האם אפשר לומר לא היה מצב שה’ ציווה את אברהם ? יש לי נגעים בריאות ואי סיבולת לקור בבקשה ברך אותי משה בן רחל
תשובה
לשואל שלום, בשני המקומות שציינת מדובר ללא ספק בציווי של ממש. הציווי "לך לך" מפורש בכתוב, וגם לפי הסברו של רש"י אין הכוונה להסיר את הציווי, אלא לומר שמדובר בציווי שעתיד להביא טובה וברכה לאברהם. באשר לברית המילה, שם ישנו ציווי מפורש ואף ציון עונשו של מי שיעבור על הציווי וימנע ממילת בנו, וכך נאמר: "וַיֹּאמֶר אֱלֹקים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם: זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר: וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם: וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא: הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם: וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ אֶת בְּרִיתִי הֵפַר" (בראשית יז, ט-יד). יתן ה' ונזכה לקיים כל מצוות ה' יתברך מתוך שמחה וטוב לבב. בברכה נאמנה
עוד בנושא ספר בראשית

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il